Saturday, 25 June 2011

Isteri Separuh Masa 1a

Bab 1a

Terasa lapar pula perutku apabila melihat pelbagai jenis juadah yang dihidangkan Mak Timah di atas meja. Puas hatiku apabila diberikan kepercayaan untuk memasak sendiri sambal tumis udang dan sayur kailan ikan masin tanpa bantuan dari mama mahupun nenek. Aku belajar masakan tersebut pun dari Mak Timah dulu. Tak sabar rasanya untuk mendengar komen daripada mama, papa dan nenek sebentar lagi. Pinggan yang berada di tangan kususun cantik di atas meja. Aku menoleh ke arah papa yang sedang tersenyum memerhati ke arahku. Kemudian, dia melabuhkan punggung di atas kerusi yang terletak bersebelahan dengan mama.

“Papa..” Panggilku.

“Kejap lagi, papa mesti makan sambal tumis udang dengan kailan ikan masin tu banyak-banyak tau.” Kata-kataku disambut oleh ketawa kecil dari mama dan nenek. Mama kulihat sibuk mencedokkan nasi ke dalam pinggan papa.

“Ha..papa tahu, mesti Wani yang masak kan?” Teka papa. Eleh, mesti mama dah bocor rahsia ni.

“Yes pa..Wani yang masak.” Ujarku bersama sengihan.

“Ni yang tak sabar nak rasa ni. Mesti sedap.” Jawapan daripada papa membuatkanku berasa sedikit cuak pulak. Risau kalau ada yang kurang tetapi aku tetap berlagak ‘confident’.

“Mestilah!” Ujarku dengan penuh semangat.

“Wani..” Panggil mama. Aku terus memandang ke arah mama.

“Ye mama..”

“Tolong panggilkan Abang Nazrin turun makan.” Isk, aku ni dah pekakkah? Kenapa aku rasa macam salah dengar sahaja?

“Hah? Apa dia mama?” Aku ingin memastikan sekali lagi apa yang mama katakan tadi.

“Panggilkan Abang Nazrin kat atas tu.” Ulang mama. Nenek dan papa hanya diam sahaja memerhati gelagatku. Dengan malas aku bangun dari kerusi. Isk, terlupa pula yang si bapak singa itu ada di dalam rumah ini.

“Err..kejap ye, Wani panggilkan.” Ujarku dan terus berlalu bersama senyuman yang dibuat-buat di bibir.

Rasanya, semenjak 4 tahun yang lepas, mama yang sudah sedia arif tentang hubunganku dan Abang Nazrinlah yang akan menjadi orang tengah di antara kami. Tak pun, Mak Timah. Merekalah yang bertindak sebagai PBB. Kalau ada perkara penting yang aku ingin sampaikan kepada lelaki itu, mama atau Mak Timah yang akan tolong sampaikan. Bondaku itu tidak pernah sesekali pun memaksa aku menyampaikan sendiri kepada Abang Nazrin.

Begitu juga dengan lelaki itu, sekiranya ada perkara yang ingin disampaikannya kepadaku, pasti akan diberitahu kepada mama dan kemudian, mama akan sampaikan kepadaku. Selalunya, perkara-perkara yang diberitahu oleh si bapak singa itu adalah tentang ketidakpuasan hatinya terhadapku. Ada sajalah isu berbangkit di antara kami.

Oleh kerana terlalu benci untuk bercakap denganku, maka, segala ketidakpuasan hatinya itu akan disampaikan kepada mama atau Mak Timah untuk disampaikan kepadaku. Tapi, hari ini lain benar. Mama seakan-akan telah terlupa keadaan hubungan aku dan lelaki itu. Kenapa tidak suruh Mak Timah sahaja yang panggilkan lelaki itu? Dengan mimik wajah yang semakin berkerut, aku terus mendaki anak tangga untuk ke atas. Aduh, bilalah dia ni nak berambus ke UK? Kalau hari-hari wajahku berkerut begini, mahunya cepat kulitku berkedut. Tak padanlah untuk bergandingan dengan Megat Syazril nanti. Bahagian pipi kuusap-usap sedikit dengan tangan.

Usapan di pipi bagaimanapun mati dengan serta-merta apabila sampai di hadapan bilik. Kurang asam betul! Dia ingat barang-barang aku tu sampah agaknya? Suka hati sahaja dia longgokkan di hadapan pintu. Bola mataku bergerak memerhati baju-baju yang berselerakan. Begitu juga dengan harta-bendaku yang lain. Yang paling aku geram, jam tangan pemberian Megat Syazril juga turut terdampar di atas lantai. Dengan pantas aku mengutip jam tersebut. Argggghhh! Ada kesan calar pada permukaan jam. Walaupun hanya sedikit, tetapi sudah cukup untuk membuatkanku berang. Pantas aku mengelap permukaan jam tersebut dengan t-shirt putih yang kupakai. Marah punya fasal, aku terus memulas tombol pintu tanpa mengetuk terlebih dahulu.

“Abang!” Jeritku! Memang aku benar-benar tidak puas hati dengan si bapak singa itu. Dia yang sedang menaip sesuatu di atas katil terus menjegilkan mata ke arahku. Pandangan yang tadinya difokuskan pada skrin komputer riba kini dialihkan kepadaku.

“Hoi! Kenapa kurang ajar sangat menceroboh bilik orang sesuka hati ni?” Tengking lelaki yang berseluar track hitam itu. Tajam jelingan yang diberikannya kepadaku. Isk, muka saja handsome macam papa tetapi perangai, OUT!

“Kenapa abang sepahkan barang-barang Wani kat atas lantai?” Soalku dengan kasar. Geram betul aku melihat wajahnya yang selamba itu. Seakan-akan tidak bersalah langsung!

“Ni bilik aku, so suka hati akulah nak buat apa pun. Aku tak suka barang-barang kau ada dalam bilik ni.” Kasar jawapan yang diberikan. Kemudian, ‘lid’ MacBook Pro berwarna ‘silver’ itu ditutupnya.

“Dan satu lagi, dah berapa kali aku cakap dengan kau. Kau bukan adik aku. Tak perlulah nak berabang-abang. Nak termuntah tau tak.”

Aku menjulingkan mata ke atas. Memang kekok untuk memanggilnya dengan panggilan ‘Nazrin’. Rasa seperti kurang ajar pulak. Walaupun aku menyampah dengannya tetapi aku masih lagi hormatkan dia sebagai abang aku.

“Masalahnya, kenapa longgokkan kat situ? Kenapa tak beritahu Wani? Boleh Wani pindahkan ke bilik sebelah?” Soalku lagi. Lelaki yang sudah mula bangun dari katil itu kulihat hanya buat bodoh sahaja mendengar soalan dariku itu. Ah, memanglah ini biliknya tetapi dia tidak mempunyai hak untuk menyepahkan harta-bendaku begitu. Ingat aku suka sangat agaknya duduk dalam bilik ni. Aku hanya ikut cakap papa yang menyuruhku tinggal sementara di sini sehingga paip bocor dalam bilik air dibaiki. Ikutkan aku, tak kisah pun kalau terpaksa gunakan bilik air di luar.

“Papa yang suruh Wani tinggal kat dalam bilik ni hari tu sebab paip bilik air di dalam bilik Wani tu...” Sambungku lagi yang cuba menerangkan keadaan sebenar tetapi pantas dipotong olehnya.

“Stop! I don’t need your explanation.” Sebelah tangan diangkat, tanda menyuruhku berhenti bercakap. Kemudian, lelaki itu terus meluru keluar dari balik.

‘Bagus, tak payah aku susah-susah nak jemput si singa itu turun! Dia dah turun dengan sendiri pun!’ Ujarku kepada diri sendiri setelah mendengar derapan tapak kakinya menuruni tangga untuk ke ruang bawah.

Dengan perasaan marah yang masih bersisa, aku membuka pintu bilik sebelah, iaitu bilik asalku. Semua harta-bendaku yang bersepah di atas lantai kukutip dan kumasukkan ke dalam bilik.

“Memang tak berhati perut punya bapak singa. Jaga kau bapak singa! Kalau ada barang kau dalam bilik ni, aku akan buang terus dalam tong sampah!” Mulutku tidak habis-habis mengomel.

“Wani, buat apa tu nak? Semua orang tengah tunggu Wani kat bawah tu. Pergilah turun.” Mak Timah yang tiba-tiba muncul berkata begitu kepadaku. Pasti mama yang suruh Mak Timah memanggilku untuk makan tengahari bersama.

“Err..Wani nak masukkan semua barang-barang tu ke dalam bilik dulu. Kejap lagi Wani turun ye..” Jawabku. Wajah yang tadinya masam seperti cuka telah kumaniskan sedikit demi Mak Timah.

“Astaghfirullahalazim..macam mana barang-barang ni boleh bersepah kat sini.” Mak Timah menggelengkan kepalanya ke kiri dan ke kanan. Nyata dia terkejut dengan apa yang dilihatnya.

“Tadi ada tsunami Mak Timah. Tu yang jadi macam ni.” Selamba sahaja aku menjawab berserta sengihan di bibir. Eee..ikut hati, mahu sahaja aku sepahkan barang-barangnya sama seperti yang dibuatnya kepadaku.

“Isk, isk..ni mesti kerja abang kamu ni.” Memang Mak Timah juga sudah sedia arif tentang hubungan aku dan Abang Nazrin.

“Sudah. Biar Mak Timah aje yang kemaskan. Cepat turun, semua tengah tunggu Wani tu.” Ujar wanita yang berusia lewat 40-an itu kemudiannya. Aku pula terus mengangguk. Rasa tidak selesa pula untuk membuatkan mama, papa dan nenek tertunggu-tunggu di bawah.

“Erm..terima kasih, Mak Timah. Wani turun dulu ye.” Ujarku. Mak Timah hanya mengangguk. Langkah kemudiannya kuaturkan dengan cermat menuruni tangga. Dari ruang tamu lagi sudah kudengar suara si bapak singa sedang merungut.

“Apahal pula nak kena tunggu dia? Kita makan ajelah dulu.” Aku terus melangkah dengan cepat ke dapur. Nanti bertambah marah pula si bapak singa itu denganku gara-gara terpaksa menahan lapar.

“Nazrin! Dah banyak kali papa cakap,..” Papa yang tidak puas hati dengan kenyataan anaknya itu bersuara tetapi aku pantas menyampuk kerana tidak mahu keadaan menjadi tegang.

“Betullah kata abang tu, papa. Lain kali, makan aje dulu. Tak perlu nak tunggu Wani.” Ujarku bersama sengihan yang dibuat-buat di bibir.

“Mana boleh. Papa mestilah nak tunggu anak kesayangan papa dulu” Jawab papa. Sememangnya papa sayang benar denganku. Melihat aku yang masih berdiri, mama pula bersuara.

“Kenapa tercegat je kat situ Wani? Duduklah.” Kata mama sambil menundingkan jari ke arah kerusi yang terletak bersebelahan dengan Abang Nazrin. Lelaki itu juga kulihat sedikit tersentak. Aku pula terus mengangguk lemah dan mengambil tempat di sebelah lelaki itu. Kekoknya kurasakan apabila terpaksa duduk bersebelahan dengan orang yang menganggap diriku sebagai musuh. Hish, menganggu selera aku betullah. Sudahnya aku hanya diam dan menumpukan perhatian pada pinggan nasi sahaja sehinggalah Abang Nazrin bersuara.

“Nek..memang terbaik lauk ni. Terima kasih ya sebab masakkan ketam ni.” Ujarnya dengan manja sambil menundingkan jari ke arah ketam di dalam pinggannya. Kalaulah dia cakap manja-manja begitu denganku, kan bagus. Tak adalah darah aku asyik naik aje.

“Jangan cakap terima kasih kat nenek.” Jawapan dari nenek menyebabkan aku juga menjadi sedikit pelik. Aik, bukankah nenek yang masakkan lauk ni tadi? Mama dan papa hanya tersenyum sahaja.

“Kenapa pulak? Nenek kan yang masak lauk ni? Semua orang tahu, tak ada siapa pun yang boleh lawan ketam masak cili api nenek.” Kalau aku pelik, lelaki di sebelahku ini lagilah pelik. Bertalu-talu soalan ditanyakan kepada nenek. Nendaku yang senyumannya semakin melebar itu kemudian bersuara.

“Cakap terima kasih kat Wani tu. Dia lah yang masak. Nenek tolong sikit-sikit aje.” Biar betul, nenek! Bila masa pulak Wani yang masak? Wani hanya tolong nenek sikit-sikit aje. Kenapa jawab macam tu?!! Uwaaaaaaa! Kata-kata itu hanya tersekat di tekak sahaja.

“Uhuk! Uhuk! Uhuk!” Pantas aku mengurut dada kerana tersedak. Semua mata tertumpu ke arahku kini. Terasa perit kawasan tekak dan dada. Tambahan pula semua makanan yang kumakan pedas-pedas belaka. Berair mataku saat ini. Pasti wajahku juga sudah bertukar merah.

“Nazrin! Kenapa tengok aje tu?! Tuangkan air untuk Wani.” Ujar papa sedikit cemas. Mahu tak mahu, Abang Nazrin terpaksa menuangkan air ke dalam gelasku. Aku pula dah tak fikir apa lagi. Gelas di atas meja terus kucapai dan kuteguk air sampai habis.
***

Bersambung :D

34 comments:

  1. OMG kailan ikan manis...hentak kaki bertahun x makan hikhikhik....

    wah theyolls mcm cat n dog asyik gaduh jer ek...gaduh2 nanty jatuh chenta :D

    ReplyDelete
  2. Lady Ayu : tu la pasal..kat sini pun xde kailan..:( teringin nak makan kailan ikan masin..huhuhu..thank u so much sudi baca yea..:)

    Fyda Wany : thank u so much sudi baca! ;) ;)

    ReplyDelete
  3. kak suri...best lah...waiting for numb 3..

    ReplyDelete
  4. best...best...best...xsabau nk tunggu yg seterusnye...

    ReplyDelete
  5. akak,ni mesti diorg nak jodohkan wani dgn si nazrin ke?next akak,,bestttt

    ReplyDelete
  6. suri.... nk lagi... hehehehehe

    ReplyDelete
  7. Best!!!! yg ke3 pula...

    ReplyDelete
  8. ..bab 2,mkin mnyampah2 ngan nazrin!..heheee.

    ReplyDelete
  9. best la kak suri..nk lgggg

    ReplyDelete
  10. best...tak sabar new n3..tq suri :-)

    ReplyDelete
  11. bestla camnie...
    kak suri update tiap2 ari taw...hehehe

    ReplyDelete
  12. Memang horrorlah bapak singa tu... naperlah dia benci bangat kat Wani ni?? apa yg Wani dah buat salah dulu? wonder.. wonder...

    ReplyDelete
  13. BEST!..BEST! .. TAK SABAR NAK TUNGGU NEXT N3 ..... KALAU DIBUKUKAN ... JGN LUPA BAGITAHU YEA ....

    ReplyDelete
  14. sye x thu nk ckp ape lgi da kak Suri...
    sye juz nk ckp

    sye suke sye suke ;D

    ReplyDelete
  15. best!semua novel2 yg akak tulis memng best!teruskan yea :D

    ReplyDelete
  16. terbaiklah kak..
    tergelak je baca diorang gaduh..parents n nenek diorang mesti ada agenda ni..
    hmm..tak sabar nak tahu apa jadi seterusnya. :)

    ReplyDelete
  17. cerita kak Suri semuanya bes2 belaka.. harap kak Suri dapat tulis lg bnyk buku novel ya... chaiyok2.. =)

    ReplyDelete
  18. best... best..
    sambung lg kak suri... hehehe ;)

    ReplyDelete
  19. ..jeng,jeng,jeeeeng!!hehe,double thumb up!!sambung cepat yer suri..;D fighting2!

    ReplyDelete
  20. suri, suka sgt2 citer ni! :) 4-5 kali sehari singgah chck kot2 ada entri baru..

    ReplyDelete
  21. kak suri.. cepatlah2 bukukan cerita nie.. best larh... thumbs up for you.. chaiyok3! :)

    ReplyDelete
  22. Hana: bestlah kak suri...nnt post lg k...cmne nk select profile???buh name kat depan je senang..hihi

    ReplyDelete
  23. nak lagi kak suri . best sangat ! ^^

    ReplyDelete
  24. eee...best2..geram btol la ! hahaha

    ReplyDelete
  25. hahaha..best la!! -Wani jugak nme saye-

    ReplyDelete
  26. Thanks semua untuk komen yang diberikan..:) selamat membaca ISM 3 :)

    ReplyDelete
  27. hehehehe....

    ReplyDelete
  28. garangtnye abg nazrin ni...
    sabo jer lah yer wani

    ReplyDelete
  29. Kenape die gaduh gaduh ngan abang die ni?
    Parent die macam rancang sesuatu je.
    Tak sabar nak tau.

    Thumb up kak ;D

    ReplyDelete
  30. best sgttttt2...chaiyokkk kak suri!!

    ReplyDelete