DAPATKAN NOVEL M.A.I.D. , ISTERI SEPARUH MASA, PLAYBOY ITU SUAMI AKU?! KIMCHI UNTUK AWAK! , KLIK! PENGANTIN MUSIM SALJU : WHATSAPP UNTUK ORDER - 017 714 5595

**AKAN DATANG : Filem KIMCHI UNTUK AWAK - APRIL 2017 & Drama KLIK! PENGANTIN MUSIM SALJU - 2017**

Thursday, 13 October 2011

Isteri Separuh Masa 16

Bab 16
Alhamdulillah, majlis berjalan seperti yang dirancang. Walaupun kenduri diadakan secara ringkas dan kecil-kecilan, tetap juga meriah. Ada juga saudara mara yang tinggal di Taiping, Sungai petani dan Alor setar yang datang. Sibuk betul Mak Timah dan beberapa orang saudara-maraku menghidangkan makanan di dapur ini. Mama dan nenek pula berada di luar rumah atau di ruang tamu, aku pun tidak pasti. Yang pastinya mereka sedang melayan tetamu.
Pinggan puding karamel yang dihulurkan Mak Timah kususun di atas talam. Sempat lagi aku mengerling ke arah Tiffa yang manis berbaju kurung cotton. Gadis itu kemudian kulihat melangkah ke ruang tamu. Memang dia seorang yang cantik. Maklumlah, berwajah pan asian. Dia dan Abang Nazrin nampak rapat. Ketika Abang Nazrin menunjukkan gambar-gambar di dalam laptopnya kepada Tiffa semalam, aku ternampak gambar mereka berdua di London. Uncle Aidil pun ada sekali. Seronoknya kalau Abang Nazrin melayan aku seperti dia melayan Tiffa. Isk..sudah-sudahlah tu berangan, Wani!
“Medina Izwani!” Panggil Abang Nazrin. Aku terus mengikut langkah kakinya menuju ke ruang atas.
“Yes Dr. Nazrin. Anything?” Soalku dengan perlahan. Takut pula kalau ada yang dengar aku memanggil Abang Nazrin dengan panggil Dr. Nazrin.
“My friends are here.” Ujarnya.
“So?” Soalku dengan wajah yang pelik. Kawannya yang datang bukan kawan aku pun.
“I need to introduce you to them. They just got to know I’m already married!” Hmm..nampaknya rahsia Abang Nazrin dah pecah. Aku tahu kalau tidak ada sesiapa yang bertanya, dia tidak akan beritahu tentang statusnya itu.
“Err..biar betul.” Ujarku sedikit risau. Alamak, janganlah Niza, Husna, Mai dan Jue tahu pulak nanti.
“Apa pula yang tak betulnya? Nenek dah terlepas cakap. Dah, jom ikut aku!” Terdiam seketika mendengar kata-kata Abang Nazrin. Aku terus sahaja mengejar lelaki yang sudah pun menuruni anak tangga itu. Sempat lagi aku memberikan senyuman ke arah Uncle Aidil dan papa yang sedang berbual bersama beberapa orang tetamu di ruang tamu rumah. Langkah kuatur menuju ke halaman rumah yang telah disusun dengan kerusi dan meja untuk tetamu menjamu selera.
Tergamam aku jadinya apabila terpandangkan kawan-kawan Abang Nazrin. Mana tidaknya, di dalam lima orang yang hadir itu, tiga orang darinya adalah pensyarah di fakulti. Mereka semua pernah mengajarku dulu! Aku tersenyum manis ke arah mereka dan cuba berlagak tenang. Nasib baiklah mereka tidak mengajar aku semester ini. Kalau tidak, mesti kekok jadinya di dalam kelas nanti. Aku tersenyum sahaja ke arah Dr. Dahlia, Prof. Shahir dan Dr. Halim.
“Kenalkan, my wife, Medina Izwani.” Ujar Abang Nazrin kepada mereka.
“Tak tahu pulak you kahwin dengan student.” Ujar Dr. Halim. Nyata pensyarah-pensyarah yang hadir itu terkejut sedikit apabila aku diperkenalkan sebagai isteri Abang Nazrin.
“Nampaknya macam tu la..” Ujar Abang Nazrin sambil tersenyum manis. Sedikit malu-malu pula wajahnya ketika berkata begitu. Salah makan ubat apa dia ni? Dia kemudiannya merapatkan dirinya ke arahku.
“How long have you been married?” Tanya Dr. Dahlia dengan mesra.
“Semenjak saya habis matriks..” Jawabku dengan jujur.
“Jemputlah makan ya..” Ujarku kemudiannya.
“Thank you....” Setelah melihat ketiga-tiga orang pensyarahku itu mula menjamu selera, aku terus mengalihkan pandangan kepada Phua Chu Kang. Phua Chu Kang atau nama sebenarnya Alif itu kulihat sedang bersembang dengan Abang Nazrin. Tiffa pun ada sekali. Alif tu lah satu-satunya kawan Abang Nazrin yang datang semasa akad nikah dulu. Memang lelaki bertahi lalat di wajah itu tahu kisah aku dan Abang Nazrin. Tiba-tiba sahaja Abang Nazrin menoleh ke arahku. Aku pula terus mengangkat gelas-gelas yang kotor di atas meja untuk dibawa masuk ke dalam rumah. Aku tahu dia sedang melangkah ke mari tapi aku buat tak tahu aje.
“Your friends are here.” Ujar Abang Nazrin dengan sinis sambil memuncungkan mulut ke arah empat orang gadis yang sedang memasuki halaman rumah. Terus aku mencari-cari bayang nenek. Ah, nampaknya, nenek sedang seronok bersembang dengan saudara-maraku di dalam rumah. Lega sedikit rasa hatiku.
“Good luck, Medina Izwani.” Sinis sahaja nada suara lelaki yang berada di sebelahku ini membuatkan aku menghadiahkannya sebuah jelingan tajam. Saja nak menyakitkan hati akulah tu! Kemudian, aku terus melangkah ke arah rakan-rakanku.
“Assalamualaikum..” Ucap mereka berempat dengan mesra. Semuanya cantik berbaju kurung.
“Waalaikumussalam..” Jawabku. Kemudian, aku membawa mereka duduk di sebuah meja yang kosong.
“Err..jom makan..” Ujarku dengan mesra. Aku mahu mereka cepat-cepat makan dan beredar.
“Eh..kitorang kan baru sampai ni..” Mai bersuara dengan sedikit pelik.
“Entahnya..malulah..sampai-sampai terus nak makan. Hang ni biaq betoi Medina.” Jue yang berbaju kurung biru berbunga putih pula menyampuk. Aku terus tersenyum. Cuba menenangkan hati yang bercelaru dan risau. Risau sekiranya nenek datang dan terlepas cakap di hadapan mereka. Silap-silap pengsan mereka ni kalau dapat tahu aku adalah isteri Abang Nazrin.
“Apa pulak tak betulnya.” Ujarku kepada mereka. Kemudian, aku terus membawa rakan-rakanku itu menuju ke sebuah meja panjang yang terletak di sebelah kiri kami. Di atas meja tersebut terdapat pelbagai jenis juadah. Sebaik sahaja rakan-rakanku sedang sibuk mengambil makanan, kedengaran suara nenek memanggilku.
“Wani..” Aku terus memejamkan mata untuk seketika. Risaunya hati! Kemudian aku menoleh ke belakang dengan wajah yang manis. Dapat kulihat Abang Nazrin sedang tersenyum sinis ke arahku saat ini. Isk, bapak singa ni..sekali aku debik, baru dia tahu!
“Ye.. nek.” Jawabku sambil tersenyum.
“Ni kawan-kawan sekelas Wani ya?” Tanya nenek yang cantik berbaju kebarung dengan lembut. Tanggannya memaut lenganku dengan mesra.
“Betullah tu nek..kenalkan..yang ni Niza..dia teman sebilik Wani dulu.” Aku terus memperkenalkan gadis yang memakai baju kurung cotton pink pastel ini kepada nenek.
“Apa khabar nek? Saya teman sebilik Wani..dari semester pertama sampailah sekar..” Belum sempat dia menyebut perkataan ‘sekarang’, aku terus menyampuk.
“Betul nek, kami sebilik dulu, sampai sekaranglah kami rapat. Sentiasa ke hulur ke hilir bersama kat dalam kampus.” Tak tahulah apa yang aku sedang merepek tetapi aku hanya mahu menyelamatkan keadaan. Terus sahaja aku memegang bahu Husna saat ini.
“Nek..yang ni pula, Husna. Ha..dia ni tinggal kat Kelantan nek. Memang selalu bawa budu balik kampus.” Ketawa kecil Husna mendengar kata-kataku. Memang gadis yang lemah-lembut ini suka betul makan budu. Sampai aku pun terjebak sekali. Nenek hanya menganggukkan kepala sambil tersenyum.
“Yang berhidung mancung ni pulak Jue, dan yang ni Mai..top scorer dalam kelas kami.” Ujarku yang memperkenalkan Jue dan Mai kepada nenek. Terus sahaja nenek memeluk bahu Niza membuatkan gadis itu tersenyum sampai ke telinga.
“Cantik-cantik ye kawan-kawan Wani ni..dah berpunya ke?” Soalan nenek benar-benar membuatkan rakan-rakanku ketawa bersama pinggan berisi makanan di tangan.
“Yang dua orang ni dah..Mai dengan Niza, belum lagi..” Jawabku bagi pihak mereka.
“Kalau nenek ada calon kenalkanlah untuk kami.” Ha..Niza yang tinggi lampai sudah mulalah bersuara. Alamak, nampaknya keadaan akan menjadi genting sebentar lagi.
“Eh..nenek memang nak kenalkan tetapi nenek ada seorang sahaja cucu lelaki. Macam yang kamu semua tahu, Si Nazrin tu pun dah..” Aku hanya pasrah sahaja saat ini. Nasib baiklah sebelum nenek sempat menghabiskan ayat, Abang Nazrin mencuit-cuit bahu nenek dari belakang.
“Nek..” Panggilnya.
“Ada apa Nazrin?” Soal nenek dengan wajah kurang senang.
“Makcik Sarah cari nenek kat dalam..” Ujar Abang Nazrin. Aku pula terus menoleh ke arah kawan-kawanku.
“Ha..korang cakap nak ke perpustakaan kan kejap lagi? Jomlah kita makan dulu, takut lewat pula nanti.” Aku terus berkata begitu. Kawan-kawanku yang memandangku dengan sedikit pelik aku abaikan sahaja. Terus aku menoleh ke arah nenek di sisiku.
“Nek..Wani bawakan diorang ke meja ye?” Ujarku, meminta diri.
“Hmm..baiklah. Nanti kita sembang lagi ye.” Kata nenek. Kawan-kawanku terus sahaja mengangguk. Nampak seronok betul mereka bersembang dengan nenek tadi. Tambah-tambah si Niza.
“Baik nek..” Ujar rakan-rakanku dengan serentak.
“Kami makan dulu ya.” Akhirnya Mai bersuara sebelum kami berlalu. Nenek terus tersenyum manis ke arahnya.
“Silakan..silakan..” Ujar nenek yang kulihat kemudiannya terus bergegas masuk ke dalam. Aku tak tahu, adakah Makcik Sarah betul-betul cari nenek ataupun Abang Nazrin yang mereka cerita. Susah betul untuk bezakan mana satu lakonan dan mana satu yang betul-betul. Akhirnya, aku pula yang keliru.
“Medina, bila pulak kitorang nak pergi perpustakaan hari ni? Kau mimpi ke?” Tempelak Mai dengan tiba-tiba.
“Ya Allah..aku lupaaaa! Esok kan? Maaf, maaf..” Ujarku dengan bersungguh-sungguh sambil menepuk dahi. Rakan-rakanku yang sedang menjamu selera itu hanya mampu menggelengkan kepala sahaja melihat tingkahku. Aku pula terus tersengih menayangkan gigiku yang putih. Mata masih lagi meliar memandang sekeliling. Takut betul kalau nenek muncul lagi di sini.
***

21 comments:

  1. good job suri..sronok baca hsl karya suri. bermula dgn beli novel MAID

    ReplyDelete
  2. akhirnya, dpt jugak bace n3 ISM 14-16.... dah lame x buleh baca psl line internet rosak tp apa2pun ISM memang best2 gila, nak lg nk lagi ye suri.... byk2 ye..

    ReplyDelete
  3. kalau terbitkan novel ni best jugak.... dah jatuh cinta pd ISM nie... Good Job....

    M.A.I.D pun sy baca smp abis.... beberapa kali pulak tu... one of my favorite collection.....

    ReplyDelete
  4. ngeeeeeee!!!!!!!!!!! syokk!!!!!!!!

    ReplyDelete
  5. kak suri...citer nie best sgt2.....sambung cpat ye....hehehe

    ReplyDelete
  6. bila nak keluar novel nie??? best sgt2.. x puas baca kt internet. nak novel jgk...

    ReplyDelete
  7. best kak suri!!! lagi,lagi, lagi!!!! hee~ ^^

    -kleo-

    ReplyDelete
  8. yeah! keluar jugak ISM 16
    dh lama menunggu... hihihi
    suuuuukaaaaaa............

    ReplyDelete
  9. baru selesai baca...
    knp pendek je kak suri..
    x puas baca la... hehehe...
    suka entry kali ni..
    nazrin looked so romantic bila kiss pipi wani.
    harap sgt yg nazrin jatuh cinta cpt2 dgn wani..

    ReplyDelete
  10. Amboi dr nazrin gatal nye ... Btw best sgt hope nazrin and medina always bersama and ape cer pasal crush wani yg dulu dulu

    ReplyDelete
  11. bila nk smbung lg suri..x sbr ni...sweet sgt citer ni..

    ReplyDelete
  12. semakin menarik... x sbar nk tunggu next entri.. kak suri, watak mr.f n nazrin 2 org yg sme ker??? n sape plak yg jd medina izwani 2????

    ReplyDelete
  13. dik mana ISM 17? da angau ni dik ooi..

    ReplyDelete
  14. sambung la novel isteri separuh masa nie..bosan la tggu lama2...

    ReplyDelete
  15. tahniah suri anda memang berbakat semulajadi dlm bidang penulisan you are gifted dear jgn lupa sambung yek cerita nie tak sabar nak baca seterusnya penulisan yang bersahaja dan menarik ;)

    ReplyDelete
  16. bila nk smbng isteri separuh msa nie dh x sbr nie

    ReplyDelete
  17. bla nk smbung cter ISM nie dh xsbr tggu

    ReplyDelete
  18. lamanya nak siapkan ISM 17 ?..
    x sabar nak baca ni..

    ReplyDelete
  19. tak sabar nak tggu sambungan ism lgi... huhuhu

    ReplyDelete
  20. akan de smbngn ke kak suri??

    ReplyDelete