DAPATKAN NOVEL M.A.I.D. , ISTERI SEPARUH MASA, PLAYBOY ITU SUAMI AKU?! KIMCHI UNTUK AWAK! , KLIK! PENGANTIN MUSIM SALJU : WHATSAPP UNTUK ORDER - 017 714 5595

**AKAN DATANG : Filem KIMCHI UNTUK AWAK - APRIL 2017 & Drama KLIK! PENGANTIN MUSIM SALJU - 2017**

Tuesday, 9 August 2011

Isteri Separuh Masa 8

Bab 8
Badan kupusingkan ke kiri. Kemudian ke kanan semula. Pelbagai posisi tidur telah kucuba namun satu pun tidak mengena. Sudah penat aku memujuk mata supaya terlena tetapi masih tidak juga berjaya. Akhirnya, aku terus bangun dari katil. Jarang aku tidak dapat lelapkan mata begini. Selalunya, pantang dapat bantal, terus tertidur. Geram betul kerana tidak mampu untuk tidur ketika aku benar-benar perlu merehatkan badan dan minda saat ini. Setelah menyarungkan ‘plush slippers’ ke kaki, aku melangkah longlai menuju ke arah meja belajar. Suis lampu meja kupetik dan aku melabuhkan punggung di atas kerusi besi dengan perlahan-lahan kerana tidak mahu Niza tersedar dari tidurnya yang lena itu.
Tangan kanan membuka laci. Lama aku merenung ke arah dompet Coach berwarna merah itu sebelum mengeluarkannya. Jari kularikan ke dalam salah satu poket di bahagian dalam beg dan sekeping gambar bersaiz kecil kukeluarkan. Mataku tertancap pada ayat yang ditulis olehku satu ketika dulu di bahagian belakang gambar tersebut. ‘Don't cry because it's over, smile because it happened.’
Kemudian, aku memerhati gambar tersebut. Gambar aku dan Abang Nazrin semasa majlis akad nikah kami. Nampak jelas senyuman palsu di wajah Abang Nazrin dalam gambar ini. Inilah satu-satunya gambar aku bersama Abang Nazrin yang aku bawa ke sini. Itu pun jarang-jarang aku melihatnya kerana setiap kali mataku tertancap pada gambar ini, pasti ada air jernih yang mengalir di pipi.
Aku bertunang dengan Abang Nazrin ketika umurku 17 tahun. Ringkas aje majlis pertunangan kami tetapi itu sudah cukup memuaskan hati mama, papa dan nenek.
Semenjak itu, perasaanku untuk Megat Syazril telah kubuang jauh. Aku cuba untuk mencintai Abang Nazrin.
Aku dan Abang Nazrin kemudiannya berkahwin setahun selepas kami bertunang iaitu sebaik sahaja aku habis matrikulasi. Memang majlis tersebut diadakan secara besar-besaran. Semua kaum keluarga yang berada di luar negara juga pulang untuk menghadiri majlis kami yang gilang-gemilang itu. Sesungguhnya selain aku, neneklah orang yang paling gembira setelah aku dan Abang Nazrin bergelar suami isteri. Tapi, bagi Abang Nazrin, hari itu adalah hari yang paling malang dalam hidupnya kerana terpaksa berkahwin dengan orang yang paling dibenci. Air mata yang kutahan kini mengalir di pipi. Memang aku tidak akan lupa sampai bila-bila kisah yang terjadi pada malam itu, selepas kenduri akad nikah dijalankan.
“Medina Izwani.” Panggil Abang Nazrin. Aku yang sedang membersihkan solekan yang merimaskan wajahku terus menyahut sambil tersenyum.
“Ye abang..” Lelaki itu terus mendekatiku. Berdebar-debar jantungku ketika itu.
“Kau tahu kan aku kahwin dengan kau sebab nenek?” Soalnya kasar. Songkok di kepala ditanggalkannya dan dicampakkan ke atas katil.
“Hm..Wani tahu. Wani pun setuju sebab nenek tetapi Wani ikhlas terima Abang Nazrin sebagai husband Wani. Wani akan cuba jadi seorang isteri yang solehah, InsyaAllah.” Jawabku dengan bersungguh-sungguh.
“Tak perlu jadi isteri yang solehah. Kau cuma perlu jadi seorang wanita yang tak menyusahkan aku.” Kata-katanya itu membawa sebak di dada saat itu.
“Apa maksud Abang Nazrin?” Soalku bersama air mata yang sudah pun bergenangan.
“Kau ingat dengan menjadi isteri aku, kau boleh ganti tempat Zita dalam hati aku ni? Kau silap Wani. Aku tak boleh terima kau. Dalam hati aku cuma ada Zita. Masih ingat siapa Zita?” Tengkingnya. Memang remuk hatiku mendengar kata-kata Abang Nazrin.
“Ingat ke tak?!!”Tengkingnya sekali lagi. Aku pula hanya mampu menundukkan wajah memandang ke arah lantai.
“Kalau tak sebab fitnah yang kau buat dulu, aku mungkin dah kahwin pun dengan Zita. Mama dan papa bencikan Zita sebab kau.” Sambung lelaki itu lagi. Memang betullah kata orang, cinta itu buta. Percaya betul Abang Nazrin kepada Kak Zita.
“Tapi, Wani tak buat fitnah. Wani memang nampak Kak Zita berkelakuan sumbang dengan lelaki lain. Percayalah abang, Wani cuma tak mahu abang tertipu dengan perempuan macam tu.” Aku cuba memberitahu perkara sebenarnya tetapi lelaki itu pantas menengkingku. Merah padam wajanya ketika itu.
“Shut up! Aku benci perempuan macam kau! Kau tak mahu aku kahwin dengan Zita sebab kau tak sukakan dia kan? Kau takut kehilangan kasih sayang mama dan papa! Zita dah ceritakan segala-galanya kepada aku dulu. Kau pernah ugut dia kan?” Aku terus menggelengkan kepala. Nampaknya Kak Zita memang pandai putar belit cerita. Biasalah, hendak menutup tembelangnya yang dah pecah.
“Ugut? Bila masa pulak Wani ugut dia? Ya Allah Abang Nazrin. Tolonglah jangan percaya cakap Kak Zita. Dia memang pandai mereka cerita.” Ujarku lagi.
“Kau jangan nak burukkan dia. Mungkin kau boleh tipu mama dan papa tetapi bukan aku.”
“Abang Nazrin, dengar sini. Wani dah tak kisah lagi sama ada abang nak percayakan Wani atau tidak. Tapi, dengan nama Allah, apa yang Wani ceritakan adalah benar. Memang Wani nampak dengan mata kepala Wani sendiri Kak Zita berkelakuan sumbang dengan seorang lelaki dalam kereta. Masa tu Wani keluar dengan Miza dan Zana.” Terangku dengan panjang lebar.
“Memang Zita ada di situ masa tu. Tapi, dengan sepupunya dan diorang tak buat apa pun masa tu. Kau saja yang buat fitnah.” Balas lelaki itu pula. Air mata berguguran semakin laju menuruni pipi.
“Macam mana abang tahu diorang tak buat apa? Abang tak ada kat situ masa tu...” Di dalam sedu sedan aku berkata begitu. Lelaki itu pantas menggelengkan kepalanya.
“Stop trying Wani. You are trying so hard! Tapi, aku tetap tak akan termakan dengan fitnah kau tu.” Bisiknya di telingaku dengan perlahan tetapi amat tegas. Kemudian, dia bersuara lagi.
“Macam ni lah. Aku tak mahu menzalimi kau. Kita berdua akan menderita kalau perkahwinan ini diteruskan sebab aku memang tak boleh terima kau sebagai isteri aku.” Ujar Abang Nazrin dengan bersungguh-sungguh.
“Tapi Wani sanggup tunggu sampai Abang Nazrin boleh terima Wani. Wani sanggup berubah. Wani sanggup ikut semua kemahuan abang....” Jawabku pula sambil mengesat air mata yang mengalir.
“Aku rasa baik kita berpisah saja.” Kata Abang Nazrin. Pandangannya hanya dihalakan ke arah pintu sahaja. Remuk hatiku mendengar ayat yang keluar dari bibir lelaki itu.
“What?”
“Aku akan ceraikan kau nanti.” Ujarnya lemah. Aku pula terus terduduk di atas katil mendengar kata-katanya itu.
“Abang!” Panggilanku tidak dihiraukan lelaki itu langsung. Langkah kakinya diatur pantas keluar dari bilik. Aku pula menangis tidak henti-henti sepanjang malam. Siapa yang tidak terluka apabila diberitahu akan diceraikan pada hari pertama bergelar seorang isteri?
Itulah antara kisah yang cuba kulenyapkan dari memori tetapi tidak juga berjaya. Kenangan itu pasti menghantuiku buat selamanya. Di saat perempuan lain bergembira di hari pernikahan mereka, aku hanya bermandikan air mata.
Lamunanku terhenti apabila terdengar ada suara yang memanggilku. Air mata yang berlinangan lekas-lekas kukesat dengan tisu yang berada di atas meja.
“Medina.” Suara Niza kedengaran di telinga. Kemudian, lampu dinyalakan gadis itu.
“Ni..za!” Aku terus menoleh ke belakang. Niza kulihat sedang menenyeh lembut bahagian matanya. Kelam-kabut aku memasukkan gambar yang berada di atas meja ke dalam dompet semula. Fuh, nasib baik dia tak nampak.
“Kenapa kau tak tidur lagi?” Soal Niza sambil menyentuh lembut bahuku.
“Tadi tak ngantuk. Sekarang baru mata aku terasa berat. Okaylah, aku tidur dulu ye..Good night!” Ujarku yang terus bangun dari kerusi. Niza pula yang sedang memandang ke arahku dengan pelik, hanya mampu menggelengkan kepalanya sahaja.
***

9 comments:

  1. salah satu syarat nak blajar kat matrik ialah TIDAK dibenarkan berkahwin sama sekali! hihikk.... rasanya akak kena bt pembetulan sikit..=)
    tak sabar nak baca part bila medina pindah masuk ke rumah nazrin! hahaha... ;)

    ReplyDelete
  2. best je ea cite nie...
    nk next n3... ^_^

    ReplyDelete
  3. yeayy! lagi :) suri, thnx so much update entri ni :) dah baca kt p2u ptg smlm.. sgt x sabar dh nk tau apa yg bakal berlaku bila dorang berdua duduk serumah :)

    ReplyDelete
  4. cepat! nk yng ke 9 plak kak suri!!!
    adeh! x saba nye ... ;DD

    ReplyDelete
  5. Terima kasih semua..sambungannya akan ada tak lama lagi..InsyaAllah..:) Sharifah Nurhidayah..sorry terlepas pandang tentang isu tu..hehe ok ok, nanti kak suri edit yea..thank u sooooooooo much!! XoXo

    ReplyDelete
  6. eh tpi ada je uni yg matrik dia takde syarat x leh kahwin tu :)

    ReplyDelete
  7. tu la..rasanya tak perasaan pulak yang tak boleh kawen masa matriks..hehe..xpe, nanti suri akan find out....:) tq semua!! :)

    ReplyDelete
  8. best!! sambung la lagi!! sweet :)

    ReplyDelete
  9. kat mna nk cri novel die.....

    ReplyDelete