DAPATKAN NOVEL M.A.I.D. , ISTERI SEPARUH MASA, PLAYBOY ITU SUAMI AKU?! KIMCHI UNTUK AWAK! , KLIK! PENGANTIN MUSIM SALJU : WHATSAPP UNTUK ORDER - 017 714 5595

**AKAN DATANG : Filem KIMCHI UNTUK AWAK - APRIL 2017 & Drama KLIK! PENGANTIN MUSIM SALJU - 2017**

Thursday, 6 October 2011

Isteri Separuh Masa 15

Bab 15
Aku dan Abang Nazrin sama-sama terdiam apabila seorang lelaki yang sedang berkemeja biru menghampiri kami. Kami ke kiri, dia pun ke kiri. Kami bergerak ke kanan dia pun ke kanan jugak! Aduhai, nak jual apa pulak ni? Skirt ‘khaki’ yang sedikit berkedut kubetulkan sedikit. Memang aku tidak gemar kalau ditahan oleh jurujual yang ingin mempromosi produk mereka. Bukan apa, kadang-kadang produk yang hendak dipromosi itu, tidak sesuai langsung untukku. Contohnya pil kurus. Logiklah sikit kan! Kalau aku yang makan, memang tinggal tulang ajelah agaknya badan aku yang sudah sedia kurus ni.
“Maaf abang dan kakak..” Isk, memang tak sesuai! Ada ke dipanggilnya aku kakak? Entah-entah sama umur dengan aku aje budak ni. Ah, ini mesti sebab aku sedang berdiri di sebelah lelaki berusia 28 tahun. Tu yang dia panggil aku kakak. Aku mengerling seketika ke arah Abang Nazrin di sebelahku. Serius sahaja wajahnya.
“Ada apa ya?” Soal Abang Nazrin. Ha..melayan..memang lambat lagilah aku akan berdiri di sini. Mata kujulingkan ke atas.
“Abang dengan kakak ni pasangan kekasih ya?” Soalan lelaki yang memakai t-shirt hitam ini benar-benar membuatkan aku dan Abang Nazrin sama-sama tersentak.
“Kami sebenarnya sedang membuat promosi hari ini. Kami boleh ambil gambar akak dan abang secara percuma hari ini. Foto bersaiz 8R juga akan diberikan. Hanya untuk hari ini aje.” Lancar lelaki di hadapanku ini berkata-kata. Kemudian, dia menunjukkan risalah di tangannya. Foto Mentari Sdn. Bhd., itulah yang ditulis di bahagian atas risalah.
“Khas untuk pasangan kekasih yang bakal melangsungkan perkahwinan. Kalau berpuas hati dengan kualiti gambar yang dihasilkan, abang dengan akak bolehlah datang ke sini lagi nanti.Ini pakej-pakej yang kami tawarkan” Sambung lelaki ini lagi. Aku yang memang tidak berminat dengan apa yang sedang diterangkannya tu terus melemparkan pandangan ke arah Pasaraya Tesco yang berada di sebelah kanan kami. Senarai barangan kukeluarkan dari dalam beg.
“Maaflah bro..kami tak berminatlah..maaf..” Ujar Abang Nazrin kemudiannya. Bahu lelaki itu ditepuknya lembut. Baru sahaja kami hendak berlalu, kedengaran nama Abang Nazrin dipanggil oleh seseorang. Aku terus menoleh ke arah suara itu.
“Nazrin!” Wajah Abang Nazrin kulihat mula berubah. Wajah yang tadinya beku kini tersenyum manis.
“Heyy Rais!” Ujar Abang Nazrin. Dia kemudiannya terus memeluk bahu lelaki yang berada di sebelahnya itu.
“Apa kau buat di sini?” Soal Rais setelah pelukan dileraikan. Aku membetulkan sedikit kedudukan blaus di badan. Senarai barang-barang yang perlu dibeli kumasukkan ke dalam poket skirt labuhku.
“Aku datang nak beli barang-barang sikit..” Ujar Abang Nazrin.
“Kau pulak?” Soal Abang Nazrin.
“Aku baru bukak kedai gambar kat sini..” Rais terus menundingkan jarinya ke arah sebuah kedai gambar di sebelah kiri kami.
“Oh..” Abang Nazrin menganggukkan kepalanya.
“Kau pun kerja kat Penang jugak ke?” Soal lelaki itu kepada Abang Nazrin. Hai..ni sesi jejak kasih ke, apa ni?
“A’ah..aku kerja kat USM. Nanti bolehlah keluar minum sama-sama.” Jawab lelaki yang segak mengenakan knitted sweater berwarna hitam di badan.
“Eh..no hal, bro..” Ujar Rais. Pandangannya tiba-tiba mula melekat di wajahku.
“Siapa awek cun tu?” Walaupun lelaki itu berbisik, dapat juga aku dengar apa yang dikatanya. Pandangan terus kularikan ke arah sekumpulan remaja yang sedang berbual. Berdebar hatiku menunggu jawapan dari Abang Nazrin. Aku mengerling ke arahnya. Kelihatan seperti dia ingin bersuara tetapi pantas dipotong oleh Rais.
“Alahai malu-malu pulak nak jawab..” Usik Rais. Kemudian, dia menggamit budak lelaki tadi. Mungkin pekerjanya kot.
“Mail, dah terangkan tentang promosi tu?” Soalnya kepada lelaki itu. Lelaki yang bernama Mail terus menganggukkan kepalanya. Rais terus meraih bahu Abang Nazrin.
“Dah..jomlah aku ambil gambar kau..sebab kau ni kawan aku, aku kasi 3 keping gambar bersaiz 8R. FOC.” Bulat mataku merenung ke arah Rais yang kulihat sedang melangkah beriringan bersama Abang Nazrin menuju ke arah kedai gambarnya. Biar betul aku nak bergambar dengan Abang Nazrin ni? Aku kemudiannya mengikut jejak langkah mereka.
“Tapi, aku..” Kedengaran Abang Nazrin cuba memberikan alasan.
“Sekejap je bro. Jom..” Pujukan Rais kemudiannya membuatkan Abang Nazrin kehilangan kata-kata. Aku meliarkan pandangan meneliti segenap ruang kedai ini. Kemudian, aku bergerak ke arah rak yang mengandungi pelbagai jenis album foto. Cantik-cantik semuanya.
“Kau tengok kualiti gambar ni dulu. Kalau kau suka, bolehlah kau datang lagi selepas ni. Tak pun, promote kat kawan-kawan.” Kedengaran suara lelaki bertubuh gempal itu berbicara. Abang Nazrin kemudian menjeling ke arahku sekilas sambil membisikkan sesuatu kepada Rais. Rais hanya mengangukkan kepalanya dan Abang Nazrin terus melangkah ke mari.
“Are you okay with this?” Bisiknya kepadaku. Matanya merenung ke dalam mataku menyebabkan aku melarikan mata ke arah lain.
“I don’t know.” Ujarku dengan perlahan.
“Kalau kau tak suka, cakap. Manalah tahu, kalau boyfriend kau marah pula kau bergambar dengan aku.” Aku merenung ke arahnya semula.
“Saya tak ada boyfriend.” Bisikku kepadanya. Di dalam hati, aku menyambung ayat itu. Saya tak ada boyfriend, bukan macam awak..ada kekasih gelap! Eh, tapi Kak Zita tu cerahlah..tak gelap mana pun.
“Good.” Ujar Abang Nazrin. Kemudian, wajahnya terus menoleh ke arah Rais yang berada di belakang kami.
“Ready? Jom ikut aku..” Ujarnya kepada Abang Nazrin. Dia kemudiannya membawa kami masuk ke dalam studio. Tidak terlalu besar studio ini tetapi nampak cantik rekaannya.
“Okay..your girl friend duduk situ. Kau pula berdiri kat sini.” Aku hanya mengikut sahaja arahan yang diberikan Rais. Abang Nazrin hanya berdiri kaku sahaja disebelahku.
“Bro..ape ni? Alahai..letaklah tangan kat sini..” Sebaik sahaja dia meletakkan tangan kanan Abang Nazrin di bahuku, lelaki itu terus melangkah ke hadapan, di mana kameranya sedang berada. Kemudian, gambar kami dirakamnya. Ada dua lagi aksi yang disuruhnya kami lakukan. Kekok dan kaku. Itulah ayat yang sesuai untuk kami semasa bergambar bersama sebentar tadi. Setelah segalanya selesai, lelaki itu terus memeluk bahu Abang Nazrin.
“Thanks bro! Esok siaplah gambar ni..” Rais bersuara. Apabila mata kami bertemu, dia tersenyum sambil mengangguk ke arahku.
“Okay..kau ada number aku tak?” Soal Abang Nazrin. Telefon bimbitnya dikeluarkan.
“Kau miscall aku. This is my card.” Ujar lelaki itu bersama huluran kad di tangannya. Aku hanya memerhati sahaja gelagat mereka.
“Okay..” Abang Nazrin hanya mengangukkan kepalanya.
“Bila aku boleh makan nasi minyak kau?” Soalan itu sekali lagi membuatkan kami tersentak. Abang Nazrin menjeling ke arahku. Lama juga matanya menatap wajahku. Kemudian, dia terus menjawab soalan rakannya itu.
“Actually, she is my wife.” Tergamam aku seketika. Aku tidak tahu apa yang ada di dalam fikirannya. Mungkinkah dia terpaksa mengaku kerana takut lelaki ini mengetahui daripada mulut orang lain? Entahlah, aku sendiri tidak tahu.
“Bila kau kahwin?” Nyata lelaki bernama Rais terkejut mendengar jawapan yang diberikan Abang Nazrin sebentar tadi.
“Dah lama bro..” Ujar Abang Nazrin sambil tersenyum.
“Tahniah..tahniah..” Lelaki itu menepuk bahu Abang Nazrin. Aku turut membalas senyumannya apabila dia tersenyum ke arahku.
“Thanks. Aku gerak dulu..” Ujar Abang Nazrin.
“Okay..assalamualaikum”
“Waalaikumussalam”
Kami kemudiannya berjalan beriringan menuju ke Tesco. Di dalam kepala, masih lagi terngiang-ngiang pengakuan Abang Nazrin sebentar tadi. ‘She is my wife’. Seingat aku, pernah ketika aku melawatnya di London dulu, dia hanya memperkenalkan aku sebagai adiknya sahaja. Kenapa pula jawapannya berubah tadi? Semakin kusut jadinya apabila lelaki yang berada di sebelahku ini mengerling ke arahku. Pandangan terus kularikan ke arah lain.
***
Ya Allah, kalaulah aku ni kurang sabar orangnya, memang dah lama aku cekik lelaki di sebelahku ni. Mana tidaknya, suka hati dia aje beritahu pada mama yang kononnya kami bersetuju untuk membeli bahan-bahan bersama-sama semalam. Tapi hari ni, aku seorang sahaja yang sibuk berkejaran ke hulu ke hilir dalam Tesco tu untuk mendapatkan barang-barang yang telah disenaraikan oleh mama. Lelaki ini boleh pula dengan senang hatinya melepak di food court sambil minum kopi. Aku menjeling tajam ke arahnya seketika. Beku dan kaku! Dengan kaca hitam di mata, dia terus memandang ke hadapan seperti aku tak wujud di sini. Plastik-plastik berisi pelbagai jenis bahan-bahan untuk memasak kuserahkan pada Mak Timah yang tiba-tiba muncul di muka pintu. Sebaik sahaja Mak Timah hilang dari pandangan, aku terus menoleh ke arah lelaki yang kulihat sedang merenung tajam ke arahku itu. Apa lagi yang dia tak puas hati ni?
“Kau jangan nak memandai-mandai suruh aku tolong kau buat puding karamel tu pulak nanti. Aku tak suka memasak!” Walaupun perlahan, tetapi keras kedengaran nada suaranya memberikan amaran kepadaku. Aku hanya buat bodoh aje.
“Faham?!” Soalnya sambil merenung tajam ke arahku. Oh..banyak cantik! Salah aku dia nampak, salah sendiri tak nampak pulak. Buta ke apa?
“Awak pulak jangan nak pandai-pandai cadangkan perkara-perkara yang tak masuk akal. Contohnya membeli-belah bersama dengan saya. Endingnya, saya sorang aje yang membeli-belah. Awak kat food court, minum kopi.” Tempelakku pula sambil melemparkan pandangan ke arah kolam renang di hadapan rumah.
“Heyy..macamlah susah sang..”Aku tak tahu apa yang nak dikatakannya tetapi ‘perbincangan’ kami benar-benar terganggu dengan kemunculan seorang gadis cantik dan seksi.
“Hi Nazrin! And you must be Medina Izwani, right?!” Aku tersenyum manis ke arah gadis yang menghulurkan tangan untuk bersalaman denganku. Tangannya kusambut dengan mesra sambil tersenyum. Aduhai, agak-agaknya dia dengar tak aku dan Abang Nazrin sedang bertekak tadi?
“Tiffany Jasmine!” Ujarku dengan mesra. Lamanya tak jumpa dia ni. Rasanya kali teakhir semasa akad nikahku, empat tahun yang lepas.
“Hey Tiffa! When did you arrived?” Aku terdiam melihat betapa mesranya Abang Nazrin dengan Tiffa.
“Just a while ago! This must be your wife, right?” Soal Tiffa. Aku hanya tersenyum sahaja sambil membetulkan shawl di kepala.
“Yes..my lovely wife!” Lovely la sangat! Sedikit aje lagi aku boleh muntah hijau kat sini. Bukan aje muntah hijau, muntah warna pelangi terus.
“Oh..memanglah I tak pandai sangat berbahasa melayu but you all bergaduh ke tadi?” Aku dan Abang Nazrin saling berpandangan sekarang. Dia nampak kami sedang bertegang urat tadi. Aduhai, janganlah gadis ini buka mulut di hadapan nenek. Parah nanti! Tapi, Tiffa ni memang fasih berbahasa Inggeris. Bahasa melayu kurang sikit. Mungkin kerana dia telah tinggal lama di Australia dulu.
“Siapa yang bergaduh Tiffa?” Baru sahaja aku sebut di dalam hati, nenek sudah pun muncul!
“Tak ada siapa-siapalah nek..” Pantas aku menjawab soalan nenek. Wajah Tiffa sedikit keliru saat ini.
“Taklah Tiffa..you must have heard wrongly!” Ujar Abang Nazrin yang tersenyum kacak.
“Nope, nenek..macamlah nenek tak tahu bahasa melayu Tiffa ni macam mana..kitorang cakap laju-laju tadi, dia ingat kitorang bergaduh. Kan sayang?” Abang Nazrin sedang berusaha untuk meyakinkan nenek nampaknya. Dengan pantas aku mengangukkan kepala kepada wanita yang memakai baju kurung kedah itu.
“Ah..betul betul..kitorang memang kadang-kadang cakap terlalu laju. Tiffa tak fahamlah tu.” Ujarku pula sambil tersenyum ke arah Tiffa.
“Hmm...macam-macamlah korang ni. Dah..meh masuk semua. Panas kat luar ni.” Sebaik sahaja mendengar kata-kata nenek, kami semua terus meluru ke arah muka pintu. Tapi, suara nenek membuatkan langkah kami terhenti pula.
“Eh..kejap, kejap. Kamu ni Tiffa, ayah kamu tak ada ke belikan kamu baju yang elok sikit? Ada ke datang sini pakai skirt pendek paras lutut? Risau betul nenek tengok kamu ni!” Hendak tergelak pula aku dengar nenek membebel. Tiffa memang seksi orangnya. Kata mama, Uncle Aidil pun dah penat menegur tetapi gadis ini tetap juga dengan gayanya.
“What’s wrong with this..nek, this is fashion!” Jawab Tiffa. Wajah nenek sudah mula berubah sedikit. Aku tahu nenek tidak suka.
“Fashion apa ni? Fashion pakaian tak cukup kain?” Soal nenek bertubi-tubi. Aku lihat Tiffa terus mendiamkan diri. Nampak seperti terasa aje. Kasihan pula aku melihat wajahnya.
“Wani..” Panggil nenek.
“Ye nek?”
“Bawa dia naik atas..pinjamkanlah pakaian Wani kat dia. Baju apa pun takpe, asalkan jangan baju yang seksi seksa macam ni.” Aku hanya tersenyum sambil menganggukkan kepala.
“Nek..I want to wear this..” Sempat lagi gadis ini merengek.
“Bila datang sini, perlu ikut cakap nenek. Nenek tak suka cucu nenek pakai macam ni. Faham?” Nenek memang seorang yang tegas dalam hal-hal seperti ini.
“Faham..” Dengan perlahan Tiffa bersuara.
“Wani, ajak dia ke bilik kamu sekarang.” Sebaik sahaja berkata begitu, nenek terus berlalu. Terkebil-kebil aku jadinya. Nak bawa masuk ke dalam bilik? Tidakkah Tiffa pelik nanti? Bilik Abang Nazrin seperti bilik orang bujang. Walaupun besar dan luas tetapi, hanya barang-barang dia aje dalam bilik tu. Benda aku satu pun tak ada. Aku terus bersuara kepada Abang Nazrin.
“Abang..Wani nak bawa Tiffa naik atas ni..” Ujarku dengan harapan Abang Nazrin akan faham kebimbangan yang sedang melanda diri.
“Hmm..okay” Memang dia tak faham!
“Tiffa..give me a few seconds ya..” Ujarku yang kemudian terus melangkah menuju ke arah Abang Nazrin.
“Tiffa tak terkejut ke nanti kalau tengok bilik-bilik kita nanti? Katil pun ada dua..macam mana ni?” Bisikku. Abang Nazrin terdiam seketika dan kemudian, menoleh ke arah Tiffa.
“Tiffa, you just wait in your room first...Wani akan bawakan baju for you. Our room bersepah sikitlah..” Bijak..memang bijak. Tiffa terus mengangukkan kepalanya.
“Okay..” Ujar gadis itu sepatah dan terus masuk ke dalam.
Aku terus bergegas ke atas. Kemudian, aku mengambil skirt labuh bersama dengan blaus lengan panjang dari dalam bilikku. Apabila melangkah ke bilik Abang Nazrin, Tiffa sudah pun berada di dalam bilik. Matanya memerhati keadaan bilik dengan wajah yang sedikit pelik. Rambutnya yang sedikit terjuntai ke hadapan dikuakkan ke belakang. Dengan pantas aku menutup pintu bilikku. Aku mulalah resah saat ini.
“Wani..” Panggilnya dengan wajah yang sedikit pelik.
“Ye?”
“Kenapa ada dua bilik dalam ni?” Belum pun sempat aku kelentong minah ni, Abang Nazrin telah pun sampai.
“One is for us to sleep and one more is for us to do our work. Clear?” Dengan tenang dia menjawab soalan Tiffa tadi.
“Hmm..” Aku tahu Tiffa masih lagi memerhati segenap ruangan bilik. Kalau aku pun, aku pelik. Mana tidaknya, gambar kahwin pun tak tergantung di dinding. Sudahlah tu, ada satu aje bantal kepala dan satu bantal peluk. Uwaaa..janganlah Tiffa perasan semua ni!
“Hey, I have something to show you!” Kelam-kabut Abang Nazrin berkata begitu. Gadis itu terus memandang ke arah Abang Nazrin yang kemudiannya mengajak Tiffa keluar daripada bilik. Aku pula turut mengekori mereka dengan baju di tangan. Pintu bilik Abang Nazrin terus kututup dengan rapat.
“What?” Soal Tiffa dengan penuh minat. Dari wajah lelaki yang kacak ini, aku tahu dia sedang mencari idea.
“Remember when Uncle Aidil came to visit us last year in London, we took a few pictures together, right?”Akhirnya Abang Nazrin bersuara. Sebelah tangannya dimasukkan ke dalam poket. Oh..mereka pernah berjumpa di London. Sayu pula terasa hatiku. Dengan aku jangankan nak bergambar, bercakap pun payah masa aku melawatnya bersama mama dan papa dulu.
“Yeahh..why didn’t you email me all the pictures?” Terus sahaja Tiffa menjerit kecil. Nampak gembira sekali.
“Takde masa la..I’m sorry..” Jawab Abang Nazrin. Aku hanya memasang telinga aje.
“Nanti turun bawah. I’ll show you all the pictures.” Ujar Abang Nazrin.
“Alright..boleh Tiff upload on facebook nanti.” Kata gadis itu sambil tersenyum.
“Tak habis-habis dengan Facebook.” Abang Nazrin menggelengkan kepalanya.
“Eh..before that, I have to change first. Nenek tu fussy la..” Mendengar sahaja kata-kata Tiffa, aku terus menyerahkan baju kepadanya.
“Thank you!” Ujar gadis itu dan terus berlalu. Aku dan Abang Nazrin berpandangan untuk seketika.
“Macam mana dia boleh masuk dalam bilik tadi?” Soal Abang Nazrin.
“Dr. Nazrin, saya dah suruh dia tunggu kat dalam bilik dia..masalahnya tiba-tiba lah pulak dia masuk dalam bilik awak.” Ujarku. Nak salahkan aku lagilah tu!
“Tu pun susah nak buat!” Isk isk isk...dia ni, memang nak kenalah dengan aku.
“Takkanlah saya nak kunci pintu bilik? Tak pun, ikat kaki dia kat dalam bilik tu?”Dengan malas aku bertanya soalan-soalan itu.
“Why not? Buat aje kalau perlu!” Dengan selamba dia berkata begitu dan turun ke bawah.
“Crazy!” Terjerit kecil aku jadinya. Sabar Medina Izwani..sabar! Tanganku mengurut dada dengan perlahan.
***

10 comments:

  1. wah! akhirnya.... keluar jugak entry yg terbaru...
    nazrin tu hati batu ke??x kan x de perasaan langsung bila ad org tackle bini dia..ish3
    kesian medina... biar medina brkwn dgn zafri tu..
    bg nazri jelez habis... hehehehe

    ReplyDelete
  2. hope wani tak lah smpai jatu cinta pat zafri ... but biar nazrin jeles boleh lah ... stress nak baca if too many conflict heheee

    ReplyDelete
  3. miss nurul : saya sokong apa yg awk ckap..mmg nazrin hati batu x ada perasaan ego sgt...

    ReplyDelete
  4. next entry please..best giler dowh cita niii..

    ReplyDelete
  5. wah..besnyer...suri..nk lg...

    ReplyDelete
  6. eilamsm: hhhmmm.. kan3 ! ap punya suami la mcm tu.. ish3. mari kita tgk smp bila nazrin tu blh perthnkan ego dia...

    ReplyDelete
  7. knape ye xde express link ke ism15 ni kt menu 'my stories' kt sblh kiri blog suri ni.. :)

    ReplyDelete
  8. ble nk ISM 16 ny...da tertunggu ny....=)

    ReplyDelete
  9. bile la nazrin tu nk lembut hati . kesian wani tu .

    ReplyDelete
  10. nazrin ni mcm org takde perasaan. i sure one dia mesti jatuh cinta dekat medina. ! hopefuly !

    #missbersin.xoxo

    ReplyDelete