**AKAN DATANG 2018!! : DRAMA TI AMO SWEETHEART 100 HARI! LAKONAN ZUL ARIFFIN DAN NEELOFA**
&
**KLIK! PENGANTIN MUSIM SALJU LAKONAN ALIF SATAR DAN NANA**

Tuesday 25 February 2020

Perfectly Halal! [Bab 19 & bab 20]







[Bab 19 & Bab 20]







                    

BAB 19
Haihh..dah kenapa pula majikan aku yang dominan dan bossy tu sibuk memanggang ayam? Aduhh..masalah ni! Lelaki itu kelihatan sedang rancak berborak dengan Abang Lan dan Abang Daus. Aku melarikan anak mata ke arah 4 orang pekerja yang memang didatangkan khas dari pihak katering untuk membantu kerja BBQ di sini. Maklumlah, ramai juga tetamu malam ni.
Mahu tak mahu aku melangkah juga ke arah ruang BBQ tersebut. Pashmina yang melilit tubuh aku kemaskan kedudukannya. Kalau Tuan Aidid sedang sibuk memanggang ayam di bahagian hujung sana, aku pula terus ke bahagian yang paling kanan untuk mengambil ayam bakar di dalam tray. Sedaya upaya aku menjarakkan diri darinya. 
Buntang mata merenung ke dalam tray besi di hadapan mata. Alamak..tinggal seketul ayam je?  Tu pun baru je disambar oleh seorang budak perempuan berumur dalam lingkungan 12 tahun. Baru sahaja tanganku hendak mengambil udang galah, suara seseorang menerjah telinga. 
"Tia..nak ayam ke?"
Terus aku menoleh ke arah Abang Lan yang berada di hujung sana. Aduh, masalahnya Tuan Aidid yang berkemeja biru denim itu  pun sedang tenung aku. Mulalah hati aku tak senang duduk. Mahu tak mahu aku menganggukkan kepala kepada Abang Lan.
"Aa..ye, Abang Lan." Ujarku sambil menganggukkan kepala ke arah Abang Lan. Namun aku masih pegun di hujung sini. 
"Tuan Aidid..ayam tu dah masak ke?" Soal Abang Lan pada lelaki yang sedang sibuk memanggang ayam di sebelahnya tu.
"Lagi 2 minit." Balasnya ringkas. Serius betul wajahnya tu. 
"Kenapa duduk jauh-jauh sangat tu? Dekatlah sikit." Bicara Abang Lan.
Mahu tak mahu aku melangkah ke arah Abang Lan. Apabila aku berada aje di hadapannya, terus Abang Lan menyiku Tuan Aidid.






                    

"Kenapa duduk jauh sangat tadi? Tuan Aidid tak makan orang la. Betul tak Tuan Aidid?" Soal Abang Lan dalam nada seloroh. 
Eiii Abang Lan ni!  Huru-hara terus jadinya hati aku. Bibir aku ketap geram. Tapi, tiba-tiba Tuan Aidid mengangkat wajah. Dia mula mula tenung aku untuk seketika dan terus bersuara dengan sangat serius.
"Well, depends.." Sebelah matanya dikenyitkan sesaat ke mari dan dia menoleh ke arah Abang Lan yang sedang rancak ketawa. Tergamam teruk aku jadinya! Bertambah huru-hara keadaan jantung aku. Hangat terasa wajah gara-gara darah yang menyerbu laju.
"Jangan Tuan Aidid..takut dah Tia tu." Seloroh Abang Lan. Tuan Aidid masih dengan wajah seriusnya memanggang ayam.
Kenapa hati aku rasa seperti baru aje dipanah ni? Eghh susahnya nak maintain cool. Anak matanya yang tiba-tiba melekat di wajahku sekali lagi membuatkan aku kaku.
"Come here." Ujar Tuan Aidid. 
Sesak nafas mendengar suara husky itu. Erk! Dia panggil aku ke? Terus aku mendekatinya.
"Nak berapa?" Soalnya. 
Kelam-kabut aku menjawab.
"1. 1 je." Dengan otak yang blur aku bersuara.
Aduhhh! Dah kenapa aku mintak seketul je? Bukan ke aku patut ambil 3?! 3 Tia! 3!! Untuk Mak Ngah dan Kak Fira sekali! Ahh, nantilah ambil lain.
"Aik satu je? Cukup ke?" Soal Abang Lan dengan sedikit pelik. Terus aku tersenyum sumbing.
"Cukup, Abang Lan." Jawabku.
Pinggan yang dihulurkan Tuan Aidid  mahu aku capai tapi lelaki itu boleh pula tarik semula pinggan tersebut. 
Aaaa dia ni sengaja nak buat aku gelabah ke ni? Pandangan kami berlaga untuk seketika.
"You're lucky because I made this for you." Ucapnya serius. 
Dengan sangat gugup aku bersuara.
"Thank you, Tuan Aidid." Ujarku. 
Pinggan aku capai dan aku terus cepat-cepat memalingkan tubuh untuk pergi dari sini dengan jantung yang masih berdetak laju.
"Tuan Aidid tenung dia macam nak makan tadi. Takut terus budak tu nak ambil ayam lebih.."
Perlahan suara Abang Lan di belakang sana menampar gegendang telinga. Nafas aku tarik dalam-dalam untuk menenangkan diri. 
Anak mata kuliarkan ke sekitar halaman vila setingkat ini. Meriah betul suasana malam dengan kerlipan lampu di bahagian luar rumah. Rupanya pelbagai jenis gerai diimport ke mari. Ada gerai char koay teow, gerai makanan western, gerai air siap dengan abc lagi, gerai nasi goreng dan sate serta gerai kuih muih dan manisan. Memang nampak yummy sangat semua makanan kat sini. 
Best memang best cuma sedikit tak selesa aje kerana ramai juga kenalan Dato' Aziz yang dijemput ke mari. Dari gaya mereka berpakaian boleh tahu yang mereka ini bukan calang-calang orang.  Sudahnya, aku, Kak Fira dan Mak Ngah hanya duduk di meja yang paling belakang  sahaja. Betul-betul di tepi taman.
"Sorry la Kak Fira. Ayam ada satu je. Nanti kejap lagi saya ambil lagi ya?" Ucapku sebaik sahaja sampai di meja. Terus aku melabuhkan punggung di atas kerusi.
"It's okay..Tia makan dulu." Ujarnya.
Kalaulah Kak Fira tahu Tuan Aidid yang bakar ayam ni..mesti lagi teruk aku kena bahan. Baik aku kunci mulut rapat-rapat. 
Ayam di dalam pinggan aku potong dengan cermat dan aku masukkan ke dalam mulut. Kak Fira pula sedang menjamah sate dengan kusyuk sekali. Amboi, tak panggung kepala terus. Sambil mengunyah, pandangan aku merayap pada Mak Ngah yang sedang berada di gerai manisan. Kemudian, mata aku berlari ke arah Tuan Aidid, Abang Daus, Abang Lan dan beberapa orang pekerja dari syarikat katering yang sedang memanggang ayam, daging dan makanan laut di hadapan sana. Nampak enjoy betul mereka mengipas bahan mentah yang dibakar itu sambil bersembang-sembang. Serta-merta jantungku kembali berdetak laju apabila terkenangkan insiden tadi. Bayangan wajah serius itu mengenyitkan mata kembali bermain di fikiran. 
Bagaimana seorang lelaki yang dingin dan serius mampu membuat hati aku huru-hara begini? Qashah dulu selalu aje mengucapkan ayat-ayat cinta yang manis..ya, aku suka dan terpesona tetapi tidaklah pula jantung aku rasa nak meletup setiap kali berdepan dengannya. Pelik. 
Terus aku melarikan anak mata ke arah lain apabila Tuan Aidid menghalakan pandangan ke sebelah sini. Takut pula dia nampak aku tenung-tenung dia dari kejauhan ini.
Anak mataku saat ini melekat pada Datin Mahani  yang sedang duduk semeja dengan Dato' Aziz. Di meja bulat yang besar itu juga terdapat beberapa orang lagi kenalan mereka. Nampak rancak betul mereka berbual. Hanya Datin Mahani sahaja yang diam membisu. Tapi, layanan Dato' Aziz padanya memang A plus. Lelaki itu kelihatan menyuapkan ayam yang dipotong ke dalam mulut datin saat ini. Aku pula yang tersenyum manis. Nampaknya aura bahagia itu dah menjalar sampai ke sini. 
"Tia nak char koay teow tak? Kak Fira nak pergi pesan." Soalan Kak Fira yang cantik dengan gaun labuh berwarna biru gelap di badan itu menghentikan lamunanku. 
Terus aku anggukkan kepala ke arahnya yang sudah pun berdiri itu. 
"Nak! Thanks Kak Fira. Kejap lagi Tia pergi ambilkan ayam dan udang bakar untuk Kak Fira dan Mak Ngah ya?" Ucapku pula. 
Sistem barter lah! Barulah aman hidup. Tapi tunggu line clear dululah. Bicaraku dalam hati. 
"Okay!" Balasnya.
Hmm..dari sini pun dah boleh bau aroma koay teow goreng tu. Gerenti sedap!  Setelah menghabiskan ayam dalam pinggan, aku mengangkat wajah merenung ke arah ruangan BBQ di hadapan sana.
 Haa! Line clear! 
Tuan Aidid tidak lagi kelihatan di situ. Inilah masanya untuk aku ambilkan ayam dan udang untuk Kak Fira dan Mak Ngah. Terus aku bangun dari kerusi dan membetulkan kedudukan skirt labuh berwarna hitam di tubuh yang aku padankan dengan blouse berwarna putih. Pashmina berwarna coklat tanah aku balut di bahagian atas tubuh untuk menghangatkan badan. Langkah kini aku atur kemas menuju ke ruangan BBQ. 
Abang Lan dari jauh dah lambai-lambai. Malu pula aku jadinya apabila 4 orang pekerja lelaki yang sedang memanggang makanan laut turut sama tersenyum ke mari. Aduhhh..Abang Lan ni!
"Ye, cik adik nak apa lagi?" Soal Abang Lan sebaik sahaja aku mendekatinya.
Anak mata berada pada ayam, daging, udang kara, udang galah, sotong, ikan dan sosej yang sedang di bakar di atas alat panggangan. Wahhh rambang mata dah ni! Tadi, cadangnya nak ambil ayam dengan udang galah aje. Ah, tambah sotong sikitlah. Bisikku dalam hati. 
"Abang Lan..saya nak ayam bakar tiga, udang galah tiga dan sotong tiga. Ni untuk Mak Ngah dan Kak Fira sekali tau." 
Aku beritahu siap-siap yang makanan yang aku pesan itu adalah untuk 3 orang. Tak mahulah dia ingat aku ni kuat melantak pula walaupun fakta itu sememangnya sahih lagi benar. 
"Kalau nak 10 pun takde hal adik manis!" Seloroh Abang Lan yang memakai sweater berwarna hijau itu. Topi putih di kepalanya yang dipakai secara terbalik itu dibetulkan sedikit. 
Aku hanya ketawa kecil sahaja. 
"Tapi, untuk sotong Tia kena tunggu kejap." Beritahu Abang Lan yang memegang alat pengepit dengan kemas dalam genggamannya. 
"Okay..boleh!" Ujarku bersama senyuman.
Alamak, dah kenapa pekerja yang paling hujung tu asyik tenung-tenung aku? Tak selesanya! Terus aku melarikan anak mata ke arah tiga orang tetamu yang berada di sebelahku. Rasanya udang galah yang paling popular malam ini. Ah, baik aku ambil air dulu! 
Terus aku berpaling ke belakang dan boom!!! Aku sudah hampir terlanggar seseorang yang membuatkan tubuhku hampir hilang imbangan namun tergamam aku jadinya apabila kedua-dua belah tangan lelaki di hadapanku ini menggenggam kuat kedua-dua belah lenganku, seakan-akan untuk menstabilkan kedudukan aku. 
Mana mungkin aku tak perasaan siapa orangnya! Kenapa dia muncul semula di sini? 
Urghh!
Bersama debaran di dalam jiwa aku terus mendongakkan kepala. Nyata wajah serius itu sedang merenung ke mari dalam keadaan sedikit tergamam. Tuan Aidid aku lihat terus melepaskan pegangannya di lenganku.
"Be careful." Pesannya dengan serius. 
"I'm sorry Tuan Aidid. I'm sorry.." 
Dalam sejuta kekalutan aku bersuara. 
Dia aku lihat melarikan anak mata ke arah lain untuk seketika sebelum matanya berada kembali di wajahku. Makin tak selesa apabila pandangan mataku bertemu dengan Maya Nisreen yang memakai dress paras lutut yang dipadankan dengan jaket bulu-bulu dan boots hitam. Wow..hari-hari dress to impress agaknya gadis ini. sentiasa up-to-date!
Aku terus mengundur dua langkah ke belakang menjauhinya dan mendekatkan diri pada Abang Lan dengan debaran yang menggila di dalam dada. 
Aduh..bila sotong aku nak siap ni? Baru sahaja hendak menenangkan diri, kedengaran satu suara menampar gegendang telingaku.
"Excuse me..you kerja sini?" 
Aku terus mengangkat wajah. 
Terpempan aku jadinya apabila Maya Nisreen sedang merenung ke arahku dengan tajam. Terus aku menganggukkan kepala ke arahnya.
"Ye.." Ucapku. 
Dah kenapa pula ni? 
"I nak 2 lobsters and 2 chicken thighs please." Pesannya dengan nada yang sombong. 
Siap jeling tajam lagi. Terkaku aku seketika. Namun aku tetap juga menganggukkan kepala. 
"Er..okay."
Mana ye tray untuk lobster? Ha tu dia! Terus aku melangkah ke sebelah kiri. Pinggan aku capai dengan cermat. Baru sahaja hendak mencapai pengepit besi untuk mengambil udang galah buat gadis itu, pinggan di tanganku dirampas oleh seseorang. Tersentak aku jadinya. Terus aku mendongakkan kepala. 
Tuan Aidid? 
Tegang wajahnya saat ini. Wajahku direnung tajam. Salah apa pula yang aku buat?
"Ini bukan kerja kau. Is it so hard to say no? Hm? Dah takde mulut ke nak bersuara?" Soalnya bertalu-talu dengan nada serius tetapi ton suara dikawal rapi. 
Terkedu aku jadinya. Keras rasa lidah melihat pandangan yang dihunuskannya ke wajahku itu. Tapi aku cuba juga membuka mulut.
"Tapi, saya kan pekerja di sini.." Ujarku dengan perlahan. Maya yang tadinya berada di belakang Tuan Aidid itu melangkah ke mari dengan penuh gaya. 
"What's wrong, Aqashah? Salah ke kalau I suruh dia ambilkan I makanan?" Soal Maya dengan wajah yang hairan. 
Dengan tajam dia mengerling ke mari sesaat sebelum merenung dengan manja ke arah Tuan Aidid.
"Yes, salah. Sebab itu bukan tugas dia. She is my mom's care-taker." Beritahu Tuan Aidid dengan tenang. 
Kemudian, pinggan di tangannya diletakkan di atas meja. Aku lihat Maya terus ketawa kecil sambil menutup bibir sedikit. Rambutnya yang panjang mengurai disebakkan ke belakang.
"Wow..naik lemak la staff you kalau you layan macam ni.." Perlinya. 
Perlahan aje suara itu tetapi sangat menusuk dalam sanubari aku. Naik lemak? Sabar, sabar. Nasib baiklah tidak ada yang mendengar perbualan kami. Mungkin kerena mereka nampak seperti kami sedang berbual dengan aman agaknya.
Tuan Aidid terus menudingkan jari ke arah Abang Lan dan pekerja-pekerja lain yang sedang sibuk melayan tetamu. 
"You can ask those guys to help you. They are in charge of this BBQ section." Beritahu Tuan Aidid. Serentak dengan itu juga kedengaran suara Abang Daus di hadapan sana. 
"Tuan Aidid! Nak makan apa ye?" Soalnya bersama senyuman lebar.
 Belum sempat aku mendengar jawapan lelaki ini, nama aku pula dipanggil oleh Abang Lan. 
"Tia.."
Terus aku melangkah dengan laju ke arah Abang Lan. Leganya! Nasib baik lagi si Maya tu tak perasan aku orangnya yang dia terjumpa dulu di bawah kondo Qashah. 
"Nah, makanan Tia dah siap." Ucapnya sambil menghulurkan dua pinggan  makanan yang aku pesan. Terus aku mencapainya dengan cermat. 
"Thank you Abang Lan." Ucapku. Tapi terkedu aku jadinya apabila di bawah pinggan kanan yang Abang Lan hulurkan itu terdapat sehelai kertas yang dilipat kemas. Berkerut dahiku.
"Abang yang hujung sekali tu kasi surat." Ucap Abang Lan.  
"Hah?" 
Terus aku mencerunkan anak mata ke arah pekerja yang dimaksudkan itu. 
Tersenyum malu pula dia. Aduh..dia ni la yang tenung-tenung aku tadi. Masalahnya, deheman seseorang membuatkan aku tersentak. Mana mungkin aku tak kenal suara itu? 
Aku mendongakkan kepala ke arah lelaki di sebelahku ini. Tapi dia tak pandang sini pun. Maya aje yang sedang menjeling tajam ke mari dengan pandangan tak puas hati. Hmm..bila pulak Tuan Aidid berdiri sebelah aku? Terus aku bersuara pada Abang Lan.
"Tia pergi dulu. Thanks Abang Lan untuk makanan ni." Ujarku dengan otak yang serabut. 
Dengan rasa gugup aku terus melangkah ke arah meja semula. Eeee time-time tu lah ada orang nak bagi surat pun! Masalah dengan Qashah pun belum selesai, tak ingin aku nak tambah masalah baru. Ah, mungkin aku akan betul-betul suruh mak atau ayah carikan jodoh untuk aku. Malas nak bercintan-cintun! Buat pening otak je! 
Sesampai sahaja di meja, dapat aku dengar suara Mak Ngah sedang mengeluh.
"Kesiannya dengan datin.." 
Terus aku melarikan pandangan ke arah meja di hadapan sana. Nyata Datin Mahani tidak lagi berada di situ. Tersentak aku jadinya.
"Kenapa dengan datin, Kak Fira?" Soalku dengan penuh minat. Punggung aku labuhkan ke atas kerusi. 
"Tadi, datin mula rimas dan mengalirkan air mata. Tapi taklah sampai tersedu-sedu dan meraung. Jadi, Dato' Aziz minta Kak Fira hantarkan dia ke dalam. Sekarang Dato' Aziz sedang menemaninya di dalam tu." Kata-kata Kak Fira membuatkan aku terperanjat besar.
Baru tadi aku lihat dia dalam keadaan yang sangat tenang. 
"Mungkin tak selesa sebab ramai sangat orang." Tebak Mak Ngah. Kak Fira terus menganggukkan kepalanya. 
"Agaknyalah Mak Ngah. Emosi datin belum pulih sepenuhnya." Ujar gadis ini.
Aku sekadar mendengar sahaja. Entahlah, semenjak pagi tadi emosi Datin Mahani tidak begitu stabil. Aku melepaskan keluhan berat. Harapnya bila pulang ke Tanjung Malim esok keadaannya akan bertambah baik. 
"Wahh makanan kita dah sampai Mak Ngah!" Sorak Kak Fira dengan gembira sekali sambal merenung ke arah pinggan berisi makanan yang dipanggang di atas meja.
"Tia..makanlah char koay teow tu, nanti sejuk pulak." Ujar Kak Fira. 
Aku terus menganggukkan kepala ke arahnya.
"Okay!"
Sebelah tangan menyudu char koay teow ke mulut. Tapi sebelah tangan lagi sudah mula membuka surat di atas riba. Dalam cahaya lampu yang samar-samar di halaman rumah ini aku membaca ayat yang tertera dalam surat.
"Jazman : 017-77789000"
Lah, nak berkenalan ke apa ni?! Memang tak lah aku nak menelefon bagai! Lucu pula aku jadinya saat ini. Terus aku merenyukkan surat dalam genggaman. 
"Psst..Tuan Aidid." Bisik Kak Fira. 
Wajah aku angkat ke hadapan. Benar, Tuan Aidid dan Maya sedang melabuhkan punggung di atas kerusi pada meja di hadapan kami. Nasib baiklah Maya duduk di atas kerusi yang membelakangi aku. Terdiam aku jadinya apabila sepasang mata yang berhantu itu secara tak sengaja berlaga dengan pandanganku. Terus aku berdiri dan melangkah dengan tenang ke gerai air yang berada jauh di hujung halaman vila ini. Dari bawah pokok aku merenung ke arah Tuan Aidid yang sedang menjamah makanan. Nafas aku tarik dalam-dalam saat ini untuk menenangkan diri. 
"What are you looking at?"
Anak mata yang melekat di wajah Tuan Aidid kini aku larikan ke lelaki yang sudah pun berdiri di sebelahku. 






                    

"Qashah??" Soalku dengan sangat terkejut. 
Sejak bila pulak badigol ni sampai? Ya Allah dia benar-benar datang ke Cameron Highlands?Aku ingatkan dia main-main aje.  Memang sewellah dia ni! Aku hanya mampu merenung dengan jiwa yang kusut sahaja ke arah lelaki yang memakai jaket kelabu di tubuh ini. Senyuman manis dihadiahkan kepadaku.
"Do you miss me?" Soalnya dengan sangat romantik. 
Aku terus menjegilkan mata ke arahnya. 
"Boleh tak jangan tanya soalan yang mengarut?" Soalku.
Eleh rindu konon. Entah-entah baru lepas berdating dengan Emylia. Well,we never know..right??
Nasib baiklah kedudukan kami agak tersorok sedikit. Tidaklah Mak Ngah atau Kak Fira perasan yang aku sedang bersembang dengan dia ni. Sebelah tangannya dimasukkan ke dalam poket seluar.
"We need to talk." Ucapnya serius. 
Aku terus memicit dahi dengan kedua-dua belah tangan. 
"Kan saya cakap, dah takde apa lagi yang nak dibincangkan, Qashah.." Keluhku dengan sangat tertekan. Dia ni nak suruh aku cakap bahasa tamil atau mandarin agaknya? Baru faham?!
"No..please, Tia! Kita betul-betul perlu berbincang tentang kita." Sanggahnya.
Kita? Perkataan itu dah tak wujud, Qashah..rintihku dalam hati. Nafas aku tarik dalam-dalam dan aku terus bersuara untuk kesekian kalinya pada lelaki ini. 
"Ayden Aqashah, saya terpaksa tolak lamaran awak. Saya minta maaf kalau awak kecewa dengan keputusan saya. Tapi, saya tak boleh paksa hati saya, Qashah. Hati saya masih terluka." Ucapku dengan bersungguh-sungguh untuk membuatkan dia faham. 
Aku lihat dia menggelengkan kepalanya saat ini.
"Tapi, Tia.."
Kata-katanya aku cantas terus. 
"Bayangan awak dan Emylia akan sentiasa menghantui saya. Tolonglah faham.." Rayuku dengan semahu-mahunya.
"Apa yang saya perlu buat untuk awak terima saya?" Soalannya membuatkan aku bertambah kusut. 
"Nothing..please, beri saya ruang? Jangan paksa saya macam ni." Pintaku pada lelaki ini. Dia aku lihat mendepakan kedua-dua tangannya dengan wajah yang sedikit tegang.
"Well, looks like awak tak mahu langsung beri saya peluang. Maka, terpaksalah saya beri kata dua." Lain macam betul ayat yang keluar dari bibirnya. 
Terus aku mencerunkan anak mata ke arahnya. 
"What do you mean?" Soalku dengan sedikit hairan. 
"Pilih antara dua, awak nak saya buat pengumuman yang kita akan berkahwin secepat mungkin di hadapan semua orang di sini atau awak ikut saya ke satu tempat yang lebih sesuai untuk kita berbincang." Selamba sahaja dia berkata begitu saat ini. 
"Qashah!" Terjerit kecil aku jadinya. 
Terus aku meliarkan pandangan ke sekeliling. Nyata pandangan aku bertemu dengan Tuan Aidid. Tidak berkelip dia memandang ke mari. 
"You can say whatever you want..tapi, kalau awak tak mahu saya buat pengumuman seperti itu, masuk dalam kereta in 5 minutes time." Ugut Qashah dengan bersungguh-sungguh. 
Aku tahu lelaki ini tidak main-main. Aku tahu dia mempunyai potensi untuk melakukan perkara itu. Nafas aku tarik dalam-dalam. 
"Kenapa awak buat saya macam ni? Tak pernah ke awak berfikir walaupun sedikit tentang perasaan saya?" Soalku dengan sangat lirih. 
Kenapa dia masih mahu menyakitkan aku? Tidak cukupkah kesakitan yang dia bawa sebelum ini??
"Qashah..cinta itu membebaskan. Bukan menguasai! Faham tak? Mana boleh paksa-paksa saya begini?" Dengan sangat kecewa aku mengucapkan kata-kata itu. 
Aku lihat dia ketawa kecil sambil menggelengkan kepalanya. 
"Membebaskan? No..saya tak sebodoh itu untuk lepaskan awak..I love you, Tia!" Tegasnya dengan wajah yang sedikit tegang. Nampaknya dia memang nekad kali ini. 
Kaku aku jadinya. Ya Allah apa aku nak buat ni? Kalau aku tak endahkan permintaannya untuk berbincang, dia akan buat pengumuman kat depan sana tu yang kami akan berkahwin tak lama lagi. Aku tak mahu berkahwin dengannya. Malah aku belum bersedia untuk berkahwin dengan sesiapa pun buat masa ini. 
"I'm giving you 5 minutes to decide. Make your choice and be brave to accept the consequences ya!" Ugutnya sambil merenung ke mari. Kedua-dua belah tangan aku tekapkan ke wajah. Ya Allah, pilihan apa yang aku ada saat ini?
"Make a wise decision, sayang.." Kedengaran lelaki itu berbisik saat ini.
Kemudian, dia terus melangkah dengan tenang ke arah pintu pagar utama. Aku pula hanya mampu pegun di sini memerhati bayangan lelaki itu menghilang dari pandangan bersama otak yang semakin kacau bilau.
***
BAB 20
Sudah 10 minit kereta bergerak dalam kegelapan malam namun Qashah tetap diam seribu bahasa. Hah! Tadi cakap nak bincang sangat. Dah kenapa jadi bisu pula? Aku mengerling ke arah lelaki yang sedang memandu itu. 
"Qashah..awak nak bawa saya ke mana ni?" Soalku dengan geram.
Kedengaran dia ketawa kecil. Wajah aku dikerling sekilas. 
"Somewhere beautiful." Ucapnya sambil memfokuskan pandangan pada jalan raya. 
"Just you and me.." Sambungnya lagi. 
Entah kenapa aku rasa sangat tidak sedap hati. Memulas-mulas isi perut. Entahlah, Qashah yang dulunya selalu buat aku selesa kini sedikit menggerunkan pula. Tiba-tiba dada aku terasa sesak.
Ya Allah kenapalah aku ambil risiko untuk masuk ke dalam kereta ni? Tapi, jika tidak si sewel ni umumkan yang kami akan berkahwin, lagilah masalah! Walaupun begitu, untuk berada dengannya di dalam kereta tanpa tahu ke mana arah tujuannya juga adalah sesuatu yang membahayakan. Cemas terus hati aku.
Sumpah aku dah tak dapat berfikir dengan baik tadi gara-gara terlalu takut dia buat pengumuman yang bukan-bukan tu. 
Aku menarik nafas dalam-dalam. Anak mata kuliarkan ke arah luar kenderaan. Kiri hutan, kanan pun hutan. Sumpah aku dah tak boleh nak husnuzon lagi.
"Qashah, apa yang awak nak bincangkan dengan saya? Cepatlah cakap. Saya nak balik..tolonglah. Saya nak balik vila!" Gesaku dengan sangat tegas.
Aku lihat lelaki itu mengerling ke mari. 
"Sabarlah sayang. We have arrived!" Balasnya.
Kemudian dia terus membelokkan kenderaan ke kiri. Tak sampai dua minit kenderaan dihentikan. Tergamam aku jadinya. Debaran cemas semakin mengasak dada. Terus aku meliarkan anak mata ke bahagian luar kenderaan. 
Tempat apa ni?? Sunyi dan takde orang langsung. Hanya pokok aje di kiri dan kanan.
Sangka aku dia akan bawa aku ke mana-mana kafe atau kedai makan untuk berbincang. Kenapalah aku bodoh sangat ikut dia ke mari. Sebak sudah mula mengasak dada gara-gara rasa takut yang menguasai diri. 
"Let's get out." Ajaknya dengan tenang. 
Aku pula masih pegun di dalam kereta ini. Lelaki itu terus keluar. Berlari anak dia ke sisi kiri kenderaan. Kemudian, dia membukakan pintu untuk aku.
"Let's go." Tangan aku ditariknya untuk keluar. Aku cuba menepis namun tidak berdaya. Sudahnya aku terpaksa juga mengikut. 
"Lepaslah!!" Jeritku dengan geram sambil melepaskan genggamannya pada tanganku. 
Bulat mataku merenung ke arahnya.  Kenapa aku rasa Qashah seperti lain macam sangat malam ni? Ya Allah, bantulah aku ya Allah. Memang aku betul-betul tak sedap hati.
"Qashah..perlu ke bincang sampai ke sini?" Soalku kepadanya sambil menyandarkan tubuh pada kenderaan. Qashah mendekatiku. Sangat dekat.
"I'm going to ask you one last time. Kau sudi tak jadi isteri aku?" Soalnya. 
Gara-gara rasa takut untuk berkata benar, mengalir air mata di pipiku. Bergetar bibirku saat ini.
"Qashah, saya tak mampu untuk terima lamaran awak." Ucapku dengan sangat perlahan. 
"Saya minta maaf..tapi saya tak mampu." Dalam kesebakan yang menjadi-jadi aku menuturkan kata-kata itu. Air mata yang mengalir aku seka dengan jari. 
Aku lihat lelaki di hadapanku ini sudah mula berang. Terus dia meraupkan wajahnya dengan kasar. 
"Tia..dah banyak kali aku pujuk kau. Malah, aku lamar kau untuk jadi isteri aku yang sah. Tapi, kau tak pernah berikan aku peluang. So, I have no choice."
Terus lengan aku disambarnya kuat. Aku ditariknya ke arah belukar di sebelah kanan kami. Aku pula terus meronta-ronta saat ini. 
"Auchhh sakitlah! Lepas!" Berkerut wajahku saat ini. 
Ya Allah, apa yang dia nak buat dengan aku? Segala macam perkara buruk telah terbayang di minda. Semakin berjuraian air jernih yang mengalir ke pipi. 
"Awak nak buat apa ni Qashah? Mengucap!" Rintihku dengan sangat cemas.
 Sesampai sahaja di dalam semak ini dia terus menolak tubuhku sehingga terjatuh. Sakit terasa bahagian pinggang yang terhempas. Pashmina yang melilit tubuh terus terlerai ke tanah. 
"Kenapa kau tak pernah beri aku peluang??" Soalnya dengan berang. Aku pula terus mengesotkan tubuh ke belakang dengan lutut yang menggeletar teruk. 
Bukan Qashah yang berdiri di hadapanku tetapi syaitan berupa manusia!
"Qashah..awak silap..saya pernah berikan awak peluang tetapi awak hancurkan peluang itu. Awak hancurkan harapan saya.." Rintihku dengan air mata yang berjuraian. 
"Tell me, Qashah..bagaimana saya mahu menerima awak? Hati saya dah awak hancurkan.." Menggeletar bibirku menyoalnya begitu. 
Bersama esak tangis aku cuba untuk berdiri namun lelaki ini terus menindih tubuhku.
"Hanya ini sahaja cara yang aku ada untuk ikat kau, Tia.." Bisiknya di telingaku. Terus aku menjerit dengan kuat apabila kedua-dua tanganku digenggamnya kuat.
"Qashah! Please..ingat Allah. Awak dah gila ke?" Jeritku. Kaki aku meronta-ronta namun tidak ada apa yang dapat aku lakukan. 
 Qashah terus ketawa. Wajah aku dipandangnya seketika. Aku terus berusaha menolak tubuhnya tetapi kudrat aku sebagai seorang gadis membataskan segalanya. 
"Selepas ini kau yang akan merayu untuk cepat-cepat berkahwin dengan aku, Tia.." Dengan riak kemenangan dia bersuara begitu. 
"Am I right?!" Soalnya. Aku terus-terusan meraung dalam belukar ini. 
Ya Allah, bantulah hambaMu yang lemah ini.
"Tolongggggggg!!!" Aku terus menjerit saat ini dengan sehabis suara.
Tak aku sangka lelaki yang pernah aku cintai ini merentap bajuku tanpa belas kasihan. Terkoyak sedikit bahagian lengan baju saat ini. 
"Tolongggg!!" 
Aku menjerit lagi dan kini Qashah sekali lagi cuba untuk menutup mulutku. Kesempatan itu aku ambil untuk menggigit tangannya sekuat yang boleh. Terjerit kuat jadinya lelaki ini.
"Auchhhh!! Sakitnyaa! Kurang ajar!!"
Tangannya cuba ditarik tapi aku tidak melepaskan. Dapat aku rasa cecair lebat mengalir keluar dari bibirku. Dapat juga dia melepaskan diri dari gigitanku. Cuma terbongkok-bongkok dia mengusap tangannya saat ini. Terus aku bangun dan cepat-cepat berlari keluar dari belukar. Tergamam aku jadinya apabila melihat sebuah kereta Proton Saga dengan lampu yang masih menyala berhenti di hadapan sana.
Terus aku berlari dengan terhuyung-hayang. Tercungap-cungap aku jadinya. Aku tak peduli lagi dengan kasut kiri yang tertanggal dari kaki. Yang aku tahu aku hanya mahu cepat sampai ke kereta. Kaki yang pedih entah terlanggar batu atau kaca tidak aku pedulikan lagi. 
Aku cuba untuk membuka pintu kereta namun tidak berhasil kerana ianya terkunci dari dalam. Terus aku mengetuk-ngetuk cermin kenderaan yang legap saat ini. 
"Tolong saya!" Jeritku sambil menangis dengan semahu-mahunya.







Dengan sangat trauma aku memandang ke belakang dengan jantung yang berdegup cemas. Termengah-mengah jadinya aku saat ini. Nampaknya bayang Qashah sudah menghilang. Tiba-tiba pintu dibuka dari dalam. Bersama tubuh yang menggeletar teruk aku merenung ke arah lelaki yang berada di hadapanku saat ini. Semakin sebak rasa di dada dan semakin banyak air jernih yang mengalir di pipi apabila melihat wajah lelaki ini. 
Tuan Aidid?? 
Ya Allah Tuan Aidid rupanya yang memandu kereta Proton Saga ini??
Dalam kesamaran cahaya lampu jalan, aku lihat bulat sepasang mata milik lelaki ini merenung ke mari. Nyata dia sangat-sangat terkejut melihat keadaanku. 
"Tia? What's going on?? Kenapa dengan kau ni?" Soal Tuan Aidid dengan sangat terkejut.
 Anak matanya melekat di bahuku dan aku baru prasan yang baju aku telah pun koyak di bahagian itu. Terus aku menekup kawasan yang terdedah itu dengan tangan kanan. Dia pantas membuka sweater di tubuhnya dan diberikan padaku. 
Bersama tangan yang menggeletar teruk aku menyarungkan sweater di tubuh.
"Get in." Ujarnya yang terus membuka pintu belakang kenderaan. Dia juga turut sama masuk ke bahagian ini. 
"Lock..Lock the door please.." Di dalam kepayahan aku bersuara.
 Air mata seakan tidak mahu berhenti. 
Tuan Aidid hanya mengikut permintaanku. Setelah itu dia mencapai kotak tisu dan diberikan kepadaku. 
"Qashah..! Qashah..." Sumpah aku tak dapat melengkapkan ayat itu.
 Dalam tangisan yang semakin menjadi-jadi aku mencapai beberapa helai tisu dengan sebelah tangan. Kemudian aku mengesat kawasan wajah. 
Terpinga-pinga jadinya dia.
"Qashah cuba nak buat benda tak baik kepada saya." Luahku bersama air mata yang terus-terusan mengalir.
"What??" Soalnya bagai tidak percaya.Turun naik dada lelaki ini gara-gara berang dengan Qashah.
Terus dia memfokuskan pandangan ke arah kereta lelaki itu di hadapan sana. Bayangnya masih tidak kelihatan di sini. 
"Where's he?" Bentaknya dengan penuh amarah.
"Saya tak tahu. Dia dah pergi.." Di dalam sedu-sedan aku bersuara.
 Semakin kuat aku menangis dengan tubuh yang terhinjut teruk. Demi Tuhan aku takut. Terlalu takut. Masih aku terasa tangan kasar yang menjalar di lenganku sebentar tadi. 
"Just wait here." Pesannya dengan nafas yang turun naik.
 Mungkin dia hendak mencari Qashah! Baru sahaja dia ingin membuka pintu kenderaan, cermin kereta ini diketuk dari luar. 
Knock! Knock!
Tergamam jadinya aku. Kerana cuaca yang gelap di luar sana, sukar untuk melihat gerangan wajah yang mengetuk itu. Tuan Aidid aku lihat menarik nafas dalam-dalam saat ini. Dia merenung ke arah aku seketika sebelum cermin kenderaan di bahagian belakang kereta ini diturunkan separuh. Menggeletar tubuhku saat ini. Nyata aku sudah mula rungsing. Kenapa lelaki-lelaki berserban dan berkopiah ini berada di sini?
"Tuan dan Puan ni suami isteri yang sah?" 
Hampir luruh jantung aku saat ini. Ya Allah dugaan apakah ini? Aku lihat Tuan Aidid menoleh ke mari dan sepasang matanya berada di wajahku dengan riak yang sangat terkejut. Tergamam kami berdua untuk seketika namun tidak ada sepatah pun perkataan yang dapat keluar dari bibir kami. Kuat jantung aku berpalu. Debaran kali ini sungguh menyiksa jiwa. Air mata tidak semena-mena mencurah keluar. Aku lihat halkum dan bahagian rahang Tuan Aidid bergerak sedikit. Kemudian, dia menoleh ke arah mereka di luar sana. 
"Well..ada apa-apa masalah ke?" Soalnya yang masih tenang walaupun aku tahu dalam hatinya pasti berkocak hebat kerana kami sama-sama tahu apakah situasinya sekarang.
"Kami dari Jabatan Pencegah Maksiat.." 
Demi Tuhan kata-kata itu membuatkan aku mahu pengsan. Hanya itu sahaja yang dapat telinga aku dengari sebelum kepala aku terasa berpinar. Tersandar lemah aku jadinya. Sesak terasa dada saat ini dengan tangisan yang semakin lama semakin menjadi-jadi. 
Ya Allah,  kenapa kau berikan kami ujian yang sebegini, Ya Allah? Ya Allah..aku tidak kuat. Sesungguhnya aku tidak kuat! Raungku di dalam hati.
***
Love notes
Okay tarik nafas dalam-dalam..inhale..exhale..and inhale again..and exhale! Bertenang semua.. haha xD Tahuu semua orang stress dengan Qashah!  Dengan apa yang dia dah buat, agak-agak Tia masih boleh terima dia ke?
Fatihah Nabila dan Aidid Aqashah..bagaimana dorang nak hadapi ujian ini? 
Setelah ditangkap berdua-duaan, adakah Tuan Aidid akan mengambil tanggung jawab ke atas tuduhan berdua-duaan itu atau laporan polis akan dibuat ke atas Qashah dengan menerangkan perkara sebenar? 
Jika itu terjadi, apakah impaknya pada reputasi Dato' Aziz? Bagaimana pula penerimaan Datin Mahani?
Hmmm..apakah yang akan terjadi selepas ini? Well..well, In syaa Allah persoalannya akan terjawab dalam bab 21!
Terima kasih kepada semua yang sudi baca, sudi like, dan sudi berikan komen ya! Maaf juga jika terdapat apa-apa kesilapan. Versi ini adalah versi sebelum edit. 
Seperti biasa, semua komen boleh diberikan di grup Facebook Bila Suri Ryana Menaip .
Till then, take care everyone!