DAPATKAN NOVEL M.A.I.D. , ISTERI SEPARUH MASA, PLAYBOY ITU SUAMI AKU?! KIMCHI UNTUK AWAK! , KLIK! PENGANTIN MUSIM SALJU : WHATSAPP UNTUK ORDER - 017 714 5595

**AKAN DATANG : Filem KIMCHI UNTUK AWAK - APRIL 2017 & Drama KLIK! PENGANTIN MUSIM SALJU - 2017**

Saturday, 6 September 2014

Kimchi Untuk Dia [Bab 22]


Bab 22 

Tok! Tok! Tok! 

Ketukan pada pintu hadapan bergema lagi membuatkan jantungku hampir luruh. Peluh yang membanjiri ruang dahi kuseka dengan tangan kanan. Mata kupejamkan serapat-rapatnya saat ini. Tadi, bersusah-payah aku dan Danial cuba untuk membuka pintu belakang tetapi tidak jadi berbuat demikian apabila mendengar suara orang di belakang rumah. Tahulah aku rumah Pak Su ini sudah pun dikepung. Akibat terlalu gementar, aku terus melarikan diri ke dalam bilik air ini. 

"Siapa kat dalam tu? Baik bukak pintu ni sebelum kami pecahkan!" 

Dapat kudengar sayup-sayup suara seseorang menjerit di luar sana. Ya Allah..tu suara Mat, anak saudara ketua kampung. Serta-merta aku menjadi sebak. Ketar lututku saat ini. Peluh di tubuh dan wajah pula semakin memercik. Mata kupejamkan sambil menyandarkan badan rapat pada dinding batu ini. Ya Allah.. janganlah pegawai pencegah maksiat datang sekali. Kalau tidak,  di mana keluarga aku nak letak muka? Terbayang wajah umi ketika ini. Sebak di dada sudah tidak dapat kutahan lagi. Ada linangan air jernih membasahi pipi.

Ya Allah, sesungguhnya aku telah pun melakukan kesalahan yang amat besar malam ni. Aku memohon ampun kepadamu. Aku berdua-duaan dengan lelaki yang bukan mahramku di dalam rumah kosong. Aku telah melampaui batas Ya Allah. Tolonglah Ya Allah..aku takut kalau umi dapat malu. Tolonglah tutup aibku. Kalau kena tangkap khalwat, mesti kecoh satu kampung nanti. Biar berbelas tahun berlalu  pun orang kampung masih  tetap akan mengata. Kalau betul jodohku dengan Danial pun, janganlah dengan cara yang memalukan begini. Sekalipun memang aku terpaksa menurut permintaan arwah Kak Ngah, biarlah tanpa mengaibkan keluarga.

Apabila terdengar suara orang bercakap di luar sana, aku terus membuka pintu bilik air dengan perlahan-lahan dan mula memasang telinga.

"Ya Allah Danial! Mati-mati Pak Su ingatkan ada pencuri masuk ke dalam rumah ni tadi." 

Itu memang suara Pak Su!

"Mana ada pencuri Pak Su." Dapat kudengar suara Danial bergema dengan sedikit lemah saat ini.

"Terima kasih Mat, Ali dan Nordin. Korang boleh balik. Bukan penyangak yang panjat masuk rumah Pak Man..tapi Danial yang balik."

Lekas-lekas aku menyeka air jernih yang berjuraian di wajah sebaik sahaja mendengar kata-kata Pak Su itu. Lega sedikit rasa hati saat ini apabila Pak Su mengusir mereka pergi.

"Tapi, saya nampak ada dua orang tadi Pak Man. Itu yang saya beritahu dengan Ali dan Nordin dan kemudiannya maklumkan kepada  Pak Man."

 Suara tidak puas hati Mat bergema saat ini membuatkan jantungku bergendang dengan laju kembali. Agak-agaknya, Mat nampak tak wajah aku? Pandangan kulemparkan ke arah kolah air dan baldi-baldi yang tersusun di sebelah kanan bilik air.

"Sumpah saya tak menipu. Lama mereka berdiri depan pintu ni sebelum masuk ke dalam. ." Sambung Mat yang berkulit sawo matang itu.

"Lelaki ke perempuan?" Soal Pak Su dengan tegas.

"Itu saya tak pasti sebab saya pun tertinggal cermin mata di rumah. Tapi, saya memang nampak ada dua orang. Mati-mati saya ingatkan dorang pecah masuk rumah Pak Man ni. Manalah tahu kalau dorang buka pintu guna dawai." 

Aku mengurut dada berulang kali saat ini. Nafas lega kuhembuskan dengan perlahan-lahan. Nasib baik Mat tidak nampak dengan jelas.

"Guna dawai apanye..Pak Man memang berikan kunci kepada Danial. Itu yang Danial  boleh masuk ke dalam. Satu lagi, mata kamu tu rabun. Seorang pun boleh nampak dua orang!" Bidas Pak Su kepada Mat. 

"Ermm..mungkin juga saya salah tengok." Kedengaran suara Mat berkumandang saat ini dengan sedikit lemah.

"Kamu tengoklah kat dalam ni..mana ada orang. Sudah..kamu balik aje. Kamu silap tengok tu Mat..maklumlah gelap. Danial ni satu-satunya anak Pakcik Dani. Tak mungkin dia bawa orang lain pulak masuk ke dalam rumah ni."  Panjang lebar Pak Su berkata-kata. Dari gayanya tu, aku tahu dia sedang menghalau mereka pergi.

"Ehem.." Pak Su kemudiannya berdehem. Kemudian dia bersuara lagi.

"Betul tak Danial?"  Soalan Pak Su yang ini benar-benar membuatkanku kecut perut. Entah kenapa, dari nada suaranya tu aku tahu Pak Su juga sebenarnya tidak berpuas hati saat ini.

"Err..betul tu Pak Su.." Suara Danial menjawab soalan Pak Su juga dah jadi lain macam. Aku terus meraupkan wajah. Lantai tandas dari kemasan mozek berwarna pink muda tidak lagi mampu untuk menyejukkan aku. 

"Maafkan saya Pak Man. Saya dah silap tengok nampaknya." Sekali lagi Mat bersuara. 

"Tak apalah Mat..tak perlu minta maaf pun. Betullah apa yang kamu buat tu. Kalau kita nampak sesuatu yang mencurigakan, perlu cepat-cepat beritahu dengan tuan rumah. Beginilah hidup bermasyarakat." Ujar Pak Su pula.  Kemudian dia menyambung ayatnya.

"Tambah-tambah di kampung pulak tu. Memang siapa yang buat salah tak akan terlepas. Betul tak Danial?"  

Memulas terasa perut saat ini. Erghh kenapa Pak Su lain macam aje tu? Terasa ingin sangat aku melihat riak wajah Pak Su saat ini tetapi apakan daya. Aku hanya mampu mendengar sahaja bait bicara mereka.

"Betul Pak Su.."  Jawab Danial. Aku terus memasang telinga.

"Kalau begitu, kami pulang dululah Pak Man.." Aku kenal suara itu. Suara serak basah itu milik pemuda bernama Ali. 

"Balik dulu Pak Man.." Ujar Din dan Mat serentak.

"Ye lah Mat..Din..Ali..terima kasih sekali lagi!" Aku dapat menghidu nada lega dalam nada suara Pak Su. 

Wajah kuraupkan dengan kedua-dua belah tangan sambil menghembuskan nafas lega. Nasib baik Mat, Ali dan Din tidak tahu aku berada di dalam rumah ini. Jika tidak, memang riuhlah satu kampung esok. Ya Allah, terima kasih  kerana menutup aibku dari mereka. Tidak ada kata-kata untuk menggambarkan rasa syukur. Bella, selepas ini, kau mesti jauhkan diri dari Danial. Jelaslah lelaki dan perempuan tidak elok bergaul.  Aku mengingatkan diriku.  Aku tahu, walaupun kami tidak melakukan apa-apa, tetapi sekiranya ditangkap tadi, memang kahwin koboilah kami. 

"Danial!"

Hati yang lega kini hampir mati mendengar jerkahan itu. Suara Pakcik Dani! Tidak pula kutahu Pakcik Dani ada sekali.

"Yes papa.." Kedengaran Danial bersuara. Pasti dia sedang bersusah-payah berpura-pura selamba saat ini.

"Are you alone inside here?" Soal Pakcik Dani dengan sangat serius.

"Hmm? Answer me! Are you alone??" Nada suara sudah naik satu oktaf.

"Sabar Dani..istighfar banyak-banyak. Nanti orang dengar. Biar saya tutup dulu pintu ni." Pak Su nampaknya cuba menyabarkan Pakcik Dani. 

Dapat kudengar bunyi pintu berkeriukan saat ini. Keadaan menjadi sunyi untuk seketika. Mereka pastinya sedang berada di ruang tamu sekarang.

"Beginilah Danial..Pak Su nak tanya Danial elok-elok..Danial jawab dengan jujur." Akhirnya Pak Su bersuara. Aku mulalah memasang telinga luas-luas.

"Kasut kat luar tu kasut Bella kan? Mak Su kamu takde kasut riben riben macam tu. Pak Su perasan Bella ada pakai kasut yang sama di dusun tadi." 

Buk! Terasa seperti jantungku telah pun jatuh ke atas lantai. Aku menarik nafas dalam-dalam ketika ini. Sabar Bella..sabar! Sekurang-kurangnya hanya Pak Su dan Pakcik Dani sahaja yang berada di sini. Aku cuba menenangkan hati. Lagipun, apa yang susah sangat..terangkan aje perkara sebenar kepada Pak Su. Pak Su mesti percayakan aku. Keyakinan yang aku bina sedikit-demi sedikit di dalam hati berjaya membuatkan aku lega.

"I saw it too Danial..those sandals out there belong to Bella right?" Tegas soalan yang ditanya oleh Pakcik Dani. Nampaknya Danial sekarang diasak oleh soalan yang sama.

"Answer him..are you with Bella?"Sumpah ini kali pertama aku mendengar Pakcik Dani menjerkah. Tersentak aku jadinya.

"Pak Su..papa..I'm sorry. Danial minta maaf..tapi, kami tak buat perkara yang tak elok dalam rumah ni, Pak Su." Dengan bersungguh-sungguh Danial memohon maaf.

"What are you doing inside here with Bella???" Sekali lagi Pakcik Dani yang selama ini sangat tenang itu menjerkah. 

Sumpah, rasa resah dan gelisah tidak mampu lagi kutanggung. Aku mengambil nafas dalam-dalam sebelum menguakkan pintu bilik air dengan luas. Aku mahu berterus-terang sebelum mereka membuat kesimpulan yang bukan-bukan. Ketar lututku saat ini namun aku terus juga melangkah ke arah ruang tamu.

"Astaghfirullahalazim..bukan soal buat perkara tak elok atau tidak, Danial.." Lemah suara Pak Su berkumandang saat ini. 

Di ruang tamu ini, dapat kulihat mereka bertiga dengan jelas tika ini. Kesemuanya sedang berdiri. Mataku bertemu dengan mata Danial untuk sesaat sebelum aku melarikan anak mata ke arah Pak Su yang sedang membelakangiku.

"Pak Su..Pakcik Dani..jangan salah sangka..kami tak buat apa-apa pun.." Dengan bersungguh-sungguh aku mengucapkan ayat itu. 

Terus sahaja Pak Su dan Pakcik Dani  berpaling ke arahku. Bulat mata Pak Su melekat pada wajahku seketika dan kemudian berlari ke arah Danial sebelum mengeluh dengan sangat berat. Berkali-kali kulihat dia meraupkan wajah. Danial pula kulihat hanya menundukkan kepala sahaja ke lantai. 

"Bella..Pak Su kenal kamu. Danial..kamu pun Pak Su kenal. Kamu berdua budak yang baik. Tapi, dosa tak kenal semua tu..bila ada syaitan antara dua anak muslim yang bukan mahram, tidak kira alim macam mana sekalipun, baik bagaimana sekalipun, rebah juga akhirnya." 

"Firman Allah dalam Surah Al-Israa, ayat 32,..dan janganlah kamu menghampiri zina sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat yang membawa kerosakan.Bella, Danial..tahukah kamu dengan berdua-duaan di dalam rumah ini kamu berdua telah pun menghampiri zina??" 

Soalan Pak Su membuatkan jantungku berdegup dengan semakin laju. Kenapa aku terlalu bodoh? Padahal aku sering melibatkan diri dalam usrah  sebelum ini. Bukan kami tidak pernah bincangkan tentang tajuk zina. Bukan aku tidak tahu tetapi kenapa aku benarkan diri aku untuk menghampiri zina? Ya Allah..saat ini aku benar-benar marah dengan diri sendiri. Kenapa aku terlalu bodoh? Sebak di dada tidak lagi kutahan. Berderu-deru air mata memancut keluar membasahi wajah. 

Nampaknya masalah ini bukan semudah yang aku sangka. Bunyi pintu yang dibuka dari luar benar-benar membuatkan aku tergamam. Kesemua mata kini berada pada daun pintu yang diperbuat daripada kayu itu.

Ya Allah! Tubuh rasa seperti hendak rebah apabila umi dan Mak Su muncul dari balik pintu.  Terus sahaja aku meluru ke arah umi.

"Umi..Bella tak buat apa-apa perkara yang tidak baik pun umi.." Ujarku dengan bersungguh-sungguh. Umi yang kelihatan terpinga-pinga.  Aku lihat sedikit serabut wajahnya. Mak Su terus memeluk aku saat ini.

"Sabar nak..sabar." Pujuk Mak Su sambil menggosok lembut bahagian belakang wajahku.

"Apa yang sebenarnya dah terjadi Man?" Soal umi dengan sangat serius. Memang umi memanggil Pak Su yang bernama Muhamad Salman itu dengan panggilan Man. Belum sempat Pak Su menjawab, Mak Su pula bersuara.

"Tadi ada orang beritahu kami yang Mat ternampak pencuri masuk ke dalam rumah ini. Itu yang saya dan Kak Ngah ke mari." Kalut kulihat Mak Su berbicara.

"Memang Mat beritahu ada pencuri  masuk rumah tetapi dia salah tengok. Bukan pencuri tetapi Danial yang berada di sini. Danial dan Bella." Dengan tenang Pak Su menjawab soalan umi dan Mak Su. Umi kulihat terus sahaja mengurut dadanya berulang kali. 

"Astaghfirullahalazim.." Hanya itu sahaja perkataan yang keluar dari mulutnya.  Mak Su pula dengan pantas menggenggam tangan umi.

"Tapi saya percaya mereka tak ada buat perkara tak senonoh, Ngah..jangan risau, Mat pun tak nampak Bella tadi. Dorang tak tahu Bella ada dalam ni. Cepat-cepat saya usir mereka pergi tadi." Pak Su bersuara dengan bersungguh-sungguh saat ini. Umi pula dengan perlahan-lahan menoleh ke arahku.

"Bella..kamu buat apa kat dalam rumah ni dengan Danial?"

 Tidaklah marah tetapi nada suara umi itu seakan-akan terlalu kecewa dengan aku. Air jernih yang membasahi wajah kuseka dengan jemari saat ini. Aku ingin menceritakan segala-galanya namun lidahku seakan-akan keras.

"Umi..sumpah..Bella tak buat apa-apa pun dengan Danial." Akhirnya, hanya ayat itu yang dapat keluar dari bibir. Air jernih sudah pun berlinangan di pipi.

"Danial, this is not Seoul..and even if you are in Seoul..you are still a muslim. A good muslim doesn't stay in a secluded place with non-mehram woman." Suara Pakcik Dani pula bergema dengan sangat tegas. 

"Papa! We were just reading this! Bella found this letter in Maya's room."  Kelam-kabut Danial bersuara. Aku tahu dia sedang cuba meyakinkan Pak Su dan Pakcik Dani.

Surat yang berada di tangan terus diserahkan kepada Pakcik Dani namun lelaki itu tidak menyambutnya. Wajah Pakcik Dani yang merah benar-benar membuatkan aku gerun. Tahulah aku yang dia sedang marah. 

"I'm sorry papa..I'm really sorry." Tanpa aku duga Danial terus merendahkan tubuhnya dan  melutut betul-betul di hadapan Pakcik Dani.

"Papa..I'm sorry..jungmal jeosonghabnida.." Ujarnya berulang kali. 

Memang di dalam budaya korea, seseorang yang melakukan kesalahan akan melutut menandakan dia sesal dengan perbuatannya dan sedang merayu untuk dimaafkan. Pakcik Dani berdehem beberapa kali namun dia tidak memberi respons langsung kepada rayuan Danial. 

Akhirnya Pak Su memegang kedua-dua belah bahu Danial dan memaksa lelaki itu berdiri.

"Sudahlah tu Danial. Bangun nak..bangun.." Ujar Pak Su yang kelihatan sangat kusut tika ini. Dengan perlahan-lahan kulihat Danial bangun berdiri.

"Umi...betul..kami hanya baca surat arwah Kak Ngah.."  Dengan perlahan aku bersuara.

"Baguslah kamu dah baca Bella..umi dah lama nak beritahu kamu tentang surat itu cuma umi tak tahu bila masa yang sesuai.." Jawapan umi membuatkan aku tergamam. Maksudnya umi sudah tahu tentang surat tersebut?

"Umi percaya kata-kata Bella. Umi percaya kamu dan Danial tidak melakukan apa-apa tetapi umi takut, Bella. Umi takut. Kejadian ini membuatkan umi berfikir tentang banyak perkara. Tentang kamu di sana.  Ini baru di Malaysia. Bagaimana agaknya kamu di Seoul tu? Di sana tidak ada orang yang kisah sekiranya kamu berdua-duaan dengan bukan mahram. Bukan umi tak percayakan kamu cuma umi risau..Rasulullah s.a.w. pernah bersabda, maka jangan sekali-kali seorang lelaki bersendirian dengan seorang perempuan yang bukan mahramnya kerana yang ketiga ialah syaitan."  Panjang lebar umi meluahkan rasa hati. Aku hanya tunduk memandang ke arah jemari aku yang digenggam oleh jemari Mak Su.

"Umi takut satu hari nanti kamu terpedaya juga dengan hasutan syaitan.  Walaupun kamu tidak melakukan apa-apa, tetap juga salah di dalam islam. Kamu sudah menghampiri zina dan perbuatan kamu tu boleh mengundang fitnah. Umi tidak tahu sama ada umi buat keputusan yang betul dengan melepaskan kamu sambung belajar di Seoul seorang diri. " Sambung umi lagi. Apa lagi yang mampu untuk aku katakan?

"Maafkan Bella umi..." Bergetar suaraku ketika ini.

“Sedangkan Saidatina Aisyah, yang digelar Ummul Mukminin, ibu orang-orang mukmin, pun menggunakan tabir untuk menyampaikan ilmu pada para sahabat yang lelaki setelah kewafatan nabi.
Para sahabat yang mempunyai iman setinggi gunung, pun mengambil langkah ‘berjaga-jaga’ dalam perhubungan antara lelaki perempuan. Bukan menyuruh bertabir, tetapi ‘berjaga-jaga’ dengan mengelakkan dari ‘berdua’. Kerana lelaki di zaman sekarang tidaklah lebih hebat dari para sahabat, perempuan pula tidaklah setanding iman Aisyah”. 

"Kampung kita ni bukan macam Seoul tu Bella. Di sini, sekelip mata aje apa yang kamu buat akan tersebar.  Bagaimana kalau bukan Mat aje yang nampak tadi? Bagaimana kalau ada mata-mata lain yang memandang? "

Soalan umi membuatkan aku tergamam. Janganlah ada mata lain yang nampak aku dan Danial masuk ke dalam rumah ini tadi. Aku tak mahu umi kena tempiasnya. Air jernih yang masih bersisa kuseka dengan jemari.

"Selepas kejadian di dusun tadi, dan diikuti pula kejadian pada malam ini, umi semakin risau Bella. Umi akan risau selagi Bella tidak berkahwin. Umi akan bertambah risau apabila Bella pulang ke Seoul nanti."

Keadaan menjadi sepi untuk seketika. Sebak di dada membuatkan aku tidak mampu untuk bersuara saat ini.

"Zahra..." Akhirnya Pakcik Dani membuka mulut.

"Saya minta maaf Zahra. Danial bersalah dalam hal ini. Beginilah..kita memang punya niat untuk menyatukan mereka. Bagaimana sekiranya kita satukan mereka secepat mungkin?"

Aku tidak tahu sama ada aku telah salah dengar atau tidak. Peluh sejuk semakin membasahi tubuhku.Kepala juga semakin serabut dan terasa sangat berat. Aku menoleh ke arah umi saat ini. Dia tidak menjawab soalan Pakcik Dani namun hanya keluhan berat sahaja lahir dari mulutnya.

"Maksud kamu Dani?" Soal Pak Su akhirnya.

"Apa kata kita nikahkan dulu mereka esok?" Soalan Pakcik Dani benar-benar seperti batu berat yang baru sahaja menghempap kepalaku. Begitulah yang aku rasakan saat ini.

"Papa..!" Suara Danial bergema di ruang tamu bersaiz sederhana besar ini.

"Maksud kamu akad nikah aje esok? Majlis kendurinya nanti?" Soal Pak Su pula. Aku sudah tidak boleh lagi untuk mencerna apa yang sedang aku dengar. Terus sahaja aku menutup wajah dengan kedua-dua belah tangan.

"Ya..itu maksud saya, Salman.." Jawapan Pakcik Dani membuatkan aku meleraikan jemari dari wajah dengan serta-merta. Kelam-kabut aku menoleh ke arah umi. Kedua-dua belah tanganku memegang kedua-dua sisi bahu umi.

"Umi..Bella tak mahu kahwin umi..Bella belum bersedia." Ujarku dengan bersungguh-sungguh. Aku lihat ada air jernih bergenangan di tubir mata wanita bertudung hitam  ini.

"Bella ada pilihan lain? Tidak mengapa, beritahu sahaja kepada umi.." Soalan umi kujawab dengan gelengan. Memang betul aku tidak ada teman istimewa.

"Bella..kalau begitu terimalah Danial. Kalau Bella sayangkan diri Bella, sayangkan iman Bella dan sekiranya Bella sayangkan umi..terimalah cadangan Pakcik Dani itu."

Badan benar-benar terasa longlai apabila mendengar kata-kata umi itu. Kedua-dua belah tanganku yang tadinya memegang kemas bahu umi kini jatuh dengan sendirinya ke sisi badanku. Rebah tubuhku ke atas lantai saat ini. Kepala terasa semakin berat dan pandanganku terus gelap. Kosong.


***

105 comments:

  1. nsb baik x kna tangkap basah..tp ttp kna kawen gak

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe tu la kan..nasib baik tak kecoh satu kampung. In syaa Allah malam ni ada bab 23 :)

      Delete
  2. WOW! nak lagi PLEASEiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. in syaa Allah, malam ni ade bab 23 :) tq sdi baca :)

      Delete
  3. Tulah. Ingatkan kena tangkap basah. Biarlah diorang kahwin cepat2. Macamanalah agaknya Danial terima Bella nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. thank u so much anis..kejap lagi akak post bab 23 ye :)

      Delete
  4. Nak lagi suri..huhujuhuhu...besst sesangat bagi*****

    Ijan

    ReplyDelete
    Replies
    1. malam ni ade bab 23 :) tq so much utk 5 stars tu hehe

      Delete
  5. Replies
    1. malam ni ade bab 23 :) tq so muchhh sudi baca dan komen.

      Delete
  6. thanks sis for the entry tapi x cukup,huhu..x lena tido mikir kan bella n danial..
    good job sis,hehe..
    im waiting for the next entry..=)
    ~mimi~

    ReplyDelete
    Replies
    1. #agreed wit mimi;)

      Delete
    2. tq so much mimi :) sorry tau xlena tido..kejap lagi suri post bab 23 ye :)

      Delete
  7. Suri..best2..nak lagi..next entry bila??

    ReplyDelete
  8. Kena kahwin?? Heheh semakin menarik, ini yg den xsabar nie.. Macam mana agaknya prangai danial lepas kahwin gan Bella nanti... Hurmmm excited tul.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. in syaa Allah malam ni akak post bab 23 ye lya..tq tau sebab sudi mengikuti cite ni :)

      Delete
  9. Aaaaa nak pengsan jugak......kawin kan je.....jahat nye aku hehehehehe

    ReplyDelete
  10. Tq suri....akhirnya kawin jugak bella ngn danial

    ReplyDelete
  11. ya Allah beratnya ujian buat bella, hmm sedihhh sangat :"( .

    ReplyDelete
    Replies
    1. :( sorry kalau sedih bab ni..kejap lagi kak suri post bab 23 ye :)

      Delete
  12. Biar la Bella kawin dgn danial baru la danial boleh move on..

    ReplyDelete
  13. Replies
    1. kalau kawen paksa sekalipun karya ni berbeza in syaa Allah dari kisah kawen paksa yang selalu tu :)

      Delete
  14. Tenkiu suri ...kawin jgk akhirnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq so muchhh sudi baca dan komen..kejap lg suri post bab 23 ye :)

      Delete
  15. Ohhmmmmmgggggg...sungguh tak ku sangka..
    Bella dgn danial kena kawin jugak..
    Sangat best kak suri

    ReplyDelete
  16. Halamak bella pengsan.. Mesti nanti mak bella kesian dkt bella then tak paksa bella kahwin hehehe xD

    ReplyDelete
    Replies
    1. pengsan bella sebab kena kawen ngan samseng tu haha..malam ni akak post bab 23 :)

      Delete
  17. Allahuakbar.. Sian Bella.. Wlpn xkena tgkp basah tp stil kena kawen jugak.. Bertabahlah kamu Bella... Hehehe tq kak suri... Best bangat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorry kalau bab ni sedikit sedih :( in syaa Allah malam ni akak post bab 23 ye :)

      Delete
  18. t'pksa setuju ke bella?? hadoiiii...

    igt nk lari, tpi ni dh smkin cepat lak..esok tuuuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. in syaa Allah malam ni suri post bab 23 ye..tq so muchh

      Delete
  19. makin mengancam nie,,,next plezzz,,,heheh

    ReplyDelete
  20. Hmmm..kan dah ckp pk su n uncle dani ada..so tragik..kawin ye bella toksah le pengsan2..danial..terima aje bella tu enjoy ur marriage ye..both of u berjodoh

    ReplyDelete
    Replies
    1. pengsan bella sebab tragik sangat..in syaa Allah malam ni suri post bab 23 ye :)

      Delete
  21. Replies
    1. harapnya pengakhiran yang baik for bella..nanti kejap lg akak post bab 23 ye :)

      Delete
  22. waahhhh...speechless...daebak! thumbs up dear sis...waiting for the ijab and qabul p(^_^q) sekali lafaz ye..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. in syaa Allah kejap lagi akak post bab 23 ye May :) tq so much yea..

      Delete
  23. Ohmaiiii , kak suri next chap plezzzz. Syok sgt <3

    ReplyDelete
  24. Alhamdulillah kawin jgk dorang....hehehe(gelak jahat)...tp sian pulak sy kat bella tu....harap2 dorang x gaduh la klu gaduh pon gaduh2 manja

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha in syaa Allah malam ni ade bab 23 :) in syaa Allah..romantic comedy genre novel kali ni hehe..gaduh2 manja kayy :)

      Delete
  25. ada lg x? ke kn tggu versi cetak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. adaa :) malam ni ade bab 23 :) tq sudi baca dan komen ye

      Delete
  26. omg kena kawin terusss......kalu cheq pun pengsan;....tapiii sebb baik hensem hihiihi....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha sep baikkk haha malam ni akak post bab 23..tq so much ye

      Delete
  27. ouh kesian bella..xsabarnya for the next entry..as usual karya kak suri the best!! :) -penangites-

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq so much penangites sebab sudi baca bab 22 ni..malam ni suri post bab 23 ye :)

      Delete
  28. All the best! Will definitely get one copy with your signature.good luck ;)
    AR

    ReplyDelete
    Replies
    1. In syaa Allah will let everyone knows when it's out :) tq so much yea..

      Delete
  29. OMG kna khwn trus...suan kat bella ni snua slh danial la...akak cpt smbg nk tau pe jd strus ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq so much sudi baca bab 22..malam ni ade bab 23 :)

      Delete
  30. Suka suka.... Lagi kak suri... Lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq so much sudi baca..kejap lagi akak post bab 23 ye :)

      Delete
  31. Kesian pulak dkt Bella...
    Tetibe pulak kena nikah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq so much sudi baca..in syaa Allah kejap lg akak post bab 23 ye :)

      Delete
  32. yezzzz...tp yg salah ttp danial....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau danial tak tarik bella ke rumah paksu, semua ni xakan jadi..tq so much sudi baca ye :)

      Delete
  33. Kenapa sy plak yg susah hati mengenangkan nasib bella. Berat sungguh ujian yg bella bakal tempuhi sekiranya dia berkawen dgn daniel. Sampai ke lubuk hati ini bila membaca bab ini. Rasa mcm diri ini plak berada dlm diri bella masa dr pintu diketuk lg. Good job sis....nak lagi....please

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf kalau bab ni buat susah hati....:( in syaa Allah, ada pengkahiran yang baik dan sweet untuk Bella nanti..malam ni suri post bab 23 ye :) tq so much sudi baca

      Delete
  34. Sian bella..ini kira kena tangkap basah gak ni. cumanya org luar tak tahu.. betullah apa umi ckp tu.. mmg patut diorg kena kawen.. poor bella. Kena kawen ngan org yg cintakan org lain..bella dibayangi kak ngah. hopefully danial cpt sedar and falling for bella

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau berkahwin, dapatkah bella bertahan? Sedangkan danial pernah ckp..he couldnt breath without kak ngah? Sedasyat tu cinta dia pada kak ngah hee in syaa Allah nanti suri masukkan bab 23 ye :)

      Delete
  35. Oooo...ni leepas nikah,4sure bella lari ke Seoul...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila chap baru kak suri.xsabaq laaa

      Delete
    2. Emmm....lepas lari ke Seoul...sibuk plak lah pakcik danial kita nak kejar..kan..hehehe...???

      Delete
    3. Najwa, malam ni ade bab 23 in syaa Allah..tq sudi baca :) Anonymous : bella memang terpaksa juga kembali ke seoul nanti. cutinya hanya ade 2 bulan aje lagi hehe :) malam ni suri post bab 23 ye

      Delete
  36. ksiannya Bella.. tolong kak suri jgn kejam2 sgt.x tahan jiwa

    >>k<<

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian sangat dgn bella. Semoga bella mendapat kekuatan untuk menempuh segalanya terutama sekali daniel .....

      Delete
    2. In syaa Allah..akak tak kejam sangat kay haha..tq so much K, sebab sudi baca bab 22 ni :)

      Kartina Alwi, tq so much sebab sudi mngikuti dan xlupa utk berikan komen..kejap lagi suri post bab 23 ye :)

      Delete
  37. ala suri....ni yg x sabar menunggu ni....cpt2 la n3....

    ReplyDelete
  38. Tak tau nk komen apa.. Hihi.. Tp mmg Best!

    -Athirah-

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq tau sebb sudi baca..haha malam ni akak post ye bab 23 :)

      Delete
  39. Assalamualaikum,kak Suri.. Best sgt. Daebak!. Haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam :) tq so much ye sudi komen..malam nia de bab 23

      Delete
  40. Kak suri...tlg la jgn dera kami sebegini rupa...ohhhh....danial n bella...huhuhuhuhuu..mcm lbt sgt nak tggu entry 23...ada x alat utk cepatkan masa???huhuhuu...jenuh sgt nak tggu kak suri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. in syaa Allah..malam ni kak suri post bab 23 kayyy :) tq so much sudi baca dan komen :)

      Delete
  41. memang best...superb kak suri

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq so much sudi baca :) nanti malam ni ade bab 23 :)

      Delete
  42. Best sgt kak suri. X sbr nk tggu dorg khwin. Bab baru k.suri, pleasee.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq so much sebab sudi baca..kejap lg ade bab 23 ye :) tqq

      Delete
  43. best3x....sob3x 4 bella

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq sudi baca..:) jgn sedih2 tau..in syaa Allah, pengakhiran yg baik for bella nanti :)

      Delete
  44. versi cetak..................

    ReplyDelete
  45. kak suri bile nak post entry baru nie dah tak sabar dah nie !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Shahliza..bab 23 dah ade kat sini tau..selamat membaca ♡

      Delete
  46. kak suri bab 22 dgn 23 sekali arung kerr ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak dear..bab 23 lain..bab 22 lain..bab 23 dan bab 24 pun dah ada kat blog :) ni bab 23 : http://queenlpermaisuri.blogspot.kr/2014/09/kimchi-untuk-dia-bab-23.html

      Delete
  47. berdebar dah masa laki tu ckp nmpk dua org masuk umah. nseb baek dia ckp xpkai spec. tp kena paksa kawen jugak....

    ReplyDelete
  48. Yeaayy!!!elok lah tu. Kawen cpt2

    ReplyDelete